دکتر یوسف کریمی / ستون فقرات / آرتروز کمر و ستون فقرات
آرتروز کمر و ستون فقرات

آرتروز شایعترین نوع آرتریت می‌باشد که می‌تواند تمام مفاصل بدن را درگیر نماید اما معمولاً در ستون فقرات، مفاصل کوچک دست و پا، مفاصلی که وزن بدن را تحمل می‌کنند مانند مفاصل زانو و باسن بیشتر ایجاد مشکل می نماید. در واقع آرتروز یک بیماری مزمن تحلیل برنده است که ‌می‌تواند باعث درد، سفتی و التهاب مفاصل در هر قسمت از بدن از جمله کمر شود. آرتروز کمر می‌تواند مفاصل ستون فقرات را نیز درگیر نماید، از این جهت به آن آرتروز ستون فقرات نیز می‌گویند. درد ناشی از آرتروز کمر معمولاً در قسمت‌های پایین کمر احساس می‌شود اما باقی قسمت‌ها را نیز می‌تواند درگیر نماید. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا بیشتر در مورد آرتروز کمر و ستون فقرات و درمان آن بدانید.

آرتروز کمر و ستون فقرات

مفاصل ستون فقرات را فاست می‌گویند. فاست‌ها با غضروف‌هایی که از اصطکاک مفاصل در هنگام حرکت جلوگیری می‌کنند پوشانده شده‌اند. آسیب این غضروف‌ها (شکستگی یا فرسایش آن‌ها) باعث اصطکاک بین مفاصل می‌شود که در نهایت می‌تواند برآمدگی‌های استخوانی به نام خارهای استخوان یا استئوفیت را ایجاد کند که بر اعصاب فشار وارد می‌کنند و باعث آسیب و درد می‌شود، تجمع مایعات نیز ممکن است در بین مفاصل ایجاد شود که منجر به تورم و التهاب در مفاصل می‌شود. افراد مبتلا به آرتروز ستون فقرات ممکن است در انجام فعالیت‌های روزانه خود مانند راه رفتن، بالا رفتن از پله‌ها، نشستن و بلند شدن روی صندلی و دیگر فعالیت‌ها دچار مشکل شوند. هر فردی ممکن است مبتلا به آرتروز شود اما احتمالا ابتلا به آن با افزایش سن بیشتر می‌شود. نتایج تحقیقات بالینی نشان می دهد حدود 50 درصد افراد بالای 65 سال حداقل یک مفصل درگیر به آرتروز دارند. در مورد درمان تومور های ستون فقرات بیشتر بدانید.

علائم آرتروز کمر و ستون فقرات

آرتروز ستون فقرات یک بیماری پیشرونده است که می‌تواند به آرامی شروع شود و در طول زمان وخیم‌تر شود. در مراحل اولیه ممکن است هیچ علامتی وجود نداشته باشد اما با گذشت زمان ممکن است فرد در هنگام بیدار شدن از خواب، انجام فعالیت‌های بدنی، نشستن برای مدت طولانی درد شدیدی را متحمل شود. گاهی اوقات یک حرکت ناگهانی ممکن است باعث شروع علائم شود. در مورد درمان تنگی کانال نخاعی بیشتر بدانید.

افراد ممکن است علائم متفاوتی را تجربه کنند که بعضی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

• سفت شدن یا از دست دادن انعطاف پذیری
  • حساسیت و تورم
  • محدود شدن حرکات
  • احساس سایش و ترک خوردن در ناحیه ستون فقرات که تحت عنوان کریپتوس شناخته می‌شود (در واقع صداهایی مانند ترق ترق یا ترک خوردن استخوان‌ها)

دلایل ابتلا به آرتروز کمر و ستون فقرات

دلایل ایجاد آرتروز ستون فقرات به درستی شناخته نشده است اما عوامل که در ادامه ذکر می‌شود ممکن است باعث افزایش احتمال ابتلا باشند.

جراحی درمان ستون فقرات

بیشتر بخوانید : آرتروز گردن چیست ؟

درمان آرتروز کمر و ستون فقرات

هیچ درمان قطعی برای آرتروز وجود ندارد و تمام اقدامان درمانی که انجام می‌شود در جهت کاهش علائم، کمک به بهبود تحرک و جلوگیری از آسیب بیشتر به مفاصل ستون فقرات می‌باشد. مراقبت از خود، دارو درمانی، فیزیوتراپی و جراحی در برخی موارد به عنوان راه حل های درمانی پیشنهاد می‌شود که در ادامه به توضیح مختصر هرکدام خواهیم پرداخت. با رعایت این موارد می توانید از علائم این بیماری بکاهید.

• کاهش وزن یا حفظ وزن متعادل
  • مراقبت از خود
  • انجام حرکات‌های ورزشی مانند یوگا و تای چی
  • طب سوزنی
  • ماساژدرمانی
  • استفاده از وسایل کمکی مانند عضا و واکر جهت کاهش فشار به ستون فقرات
  • انجام حرکات تقویتی برای تقویت ستون فقرات
  • دارو درمانی

با توجه به علائمی که درگیر آن هستید پزشک ممکن است برای شما داروهایی را تجویز کند که شامل موارد زیر می‌باشد:

• داروهای ضدالتهابی استروئيدی
  • استامینوفن
  • تزریق استروئيد اپیدورال: این دارو در فضای اپیدورال عصب های نخاعی و به منظور تسکین درد، کاهش التهابات و افزایش توانایی بیمار جهت انجام فعالیت‌های روزمره تزریق می‌شود.
  • فیزیوتراپی

فیزیوتراپی می‌تواند کمک کند تا دامنه حرکتی بیمار افزایش یابد و از آسیب‌های بیشتر جلوگیری می‌کند.فیزیوتراپ به طرق مختلف می‌تواند به بیمار کمک نماید که شامل موارد زیر می‌شود:

• تمریناتی جهت تقویت ستون فقرات، شکم و لگن
  • آموزش تمرینات کششی ستون فقرات، بازوها یا پاها که در کاهش شدت بیماری اثرگذار است.
  • آموزش ترفندهایی جهت انجام کارهای روزانه مانند بلند شدن از تخت، حمام رفتن و کاهش خطر افتادن
  • کمک به افرادی که دچار اضافه وزن هستند برای بهبود وضعیت و افزایش فعالیت‌هایی که با وجود اضافه وزن ممکن است نتوانند به خوبی انجام دهند.
  • جراحی

اگر روش‌هایکه در بالا ذکر شد تاثیر گذار نباشد در انتها به عنوان آخرین راهکار ممکن است پزشک درمان جراحی را پیشنهاد دهد. جراحی فیوژن ستون فقرات و جراحی کم تهاجمی ستون فقرات برای کاهش علائم یا بدتر شدن شرایط توصیه می‌شود.

روش جراحی فیوژن بدین صورت است که با استفاده از پیچ و مهره‌هایی ستون فقرات را ثابت نگه می‌دارند تا از حرکت بین مهره‌ها جلوگیری شود، همچنین ممکن است از قطعاتی به نام گرافت در بین مهره‌ها برای اینکه آن‌ها را کنار یکدیگر نگه دارد استفاده نماید. استخوان‌های پیوندی معمولاً از بدن خود بیمار استفاده می‌شود اما گاهی قطعات مصنوعی نیز ممکن است به کار برده شوند.

هزینه درمان آرتروز گردن

هزینه درمان آرتروز گردن، بسته به حاد بودن مشکل، نوع درمان پیشنهادی، مدت زمان درمان و تخصص پزشک متفاوت می باشد. به منظور اطلاع از هزینه های درمان ضروری است که به جراح مغز و اعصاب با تجربه مراجعه نموده و مورد بررسی و معاینه قرار بگیرید. بنابراین براورد هزینه دقیق جراحی پس از معاینه دقیق تعیین می گردد.

در نهایت همان‌طور که گفته شد درمانی جهت آرتروز ستون فقرات وجود ندارد و درمان‌های گفته شده تنها جهت کاهش علائم می‌باشد، بنابراین با تشخیص به موقع، مراقبت کافی و عمل به توصیه‌های پزشک می‌توان به بهبود کیفیت زندگی بیمار کمک کرد. عدم درمان ممکن است منجر به کاهش راه رفتن، عدم توانایی انجام فعالیت‌های روزمره، اضطراب، افسردگی و افزایش مرگ و میر شود. در مورد درمان قطعی دیسک کمر بیشتر بدانید.