دکتر یوسف کریمی / مقالات / آرتروز گردن چیست؟
آرتروز گردن

آرتروز گردن چیست؟

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های التهاب مفاصل که به دلیل فرسایش و ساییدگی مهره‌های گردن و دیسک ستون فقرات بر اثر افزایش سن و آسیب دیدگی به وجود می‌آید، آرتروز گردن است. که این اتفاق باعث اختلال در حرکات آسان استخوان‌ها، تورم و درد مفاصل و اعمال فشار به اعصاب دست‌ها و پاها و مثانه خواهد شد. با ما تا انتهای مقاله همراه باشیدتا بیشتر در مورد آرتروز گردن و روش های درمان آن بدانید.

آرتروز گردن چیست؟

به مرور زمان با افزایش سن دیسک‌های ستون فقرات آب خود را از دست داده و منجر به از دست رفتن انعطاف پذیری آن می گردد. همین موضوع باعث سفتی و خشکی مهره گردن می شود. مهره‌های گردن در حالت معمول به صورت متعادل قرار دارند و وزن سر را تحمل می‌کنند ولی در صورت از بین رفتن مفاصل با افزایش سن، فرد دچار درد‌های شدید در ناحیه گردن و سر می‌شود. التهاب مفاصل آرتروز ناشی از فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن است که بر گردن و ستون فقرات تاثیر می‌گذارد. در ادامه بیشتر در مورد دلایل و علائم آرتروز گردن توضیح می دهیم. در مورد درمان دیسک گردن بیشتر بدانید.

دلایل بروز آرتروز گردن

• حرکت‌های نامناسب و با شدت در ناحیه گردن
  • عوامل ژنتیکی و مادرزادی
  • افزایش سن (افراد 60 سال به بالا)
  • انجام فعالیت‌های سخت و سنگین
  • تغییر وضعیت نامناسب سر به جلو یا عقب
  • کار کردن بیش از حد با کامپیوتر
  • فشار کاری
  • نگه داشتن سر در یک وضعیت ثابت به مدت طولانی
  • از بین رفتن مایع داخل دیسک گردن
  • برآمدگی یا فتق دیسک (باعث فشار بر روی نخاع و ریشه‌های عصبی می‌شود.)
  • سفتی و خشکی گردن
  • کاهش انعطاف پذیری گردن
  • تولید استخوان‌های اضافی جهت تقویت ستون فقرات (زائده‌های استخوانی)
  • جراحت و آسیب در ناحیه گردن و ستون فقرات

• بهبود و آرام شدن درد گردن در هنگام استراحت و یا دراز کشیدن
علائم آرتروز گردن

نحوه تشخیص آرتروز گردن

در صورت مشاهده هر کدام از علائم ذکر شده در خود، در اولین فرصت برای تشخیص و درمان به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. پزشک ابتدا سوالاتی درباره‌ی علائم فرد پرسیده، سپس معاینه فیزیکی را بر روی گردن، شانه‌ها و بازوهای فرد بیمار انجام خواهد داد.  که در این معاینات پزشک قدرت دست، بازوها و انگشتان، حس لامسه، وضعیت واکنش‌های بدنی و میزان انعطاف پذیری گردن و بازوها را در فرد مراجعه کننده مورد بررسی قرارخواهد داد. برای تشخیص بهتر ممکن است، پزشک آزمایشات تکمیلی دیگری مانند عکسبرداری توسط اشعه ایکس، ام آرآی، سی تی اسکن، الکترومیوگرافی (تست نوار عصب و عضله) و میلوگرام (رادیوگرافی با استفاده از تزریق ماده حاجب رادیوگرافی) را نیز توصیه کند. در مورد جراحی لیزر دیسک کمر بیشتر بدانید.

عوارض آرتروز گردن

• اختلال در کانال‌های نخاعی و یا ریشه‌های عصبی
  • شکستگی قطعات استخوان‌ها و غضروف‌ها
  • اختلال در جریان خون رگ‌های مهم و حساس گردن که به سمت مغز می‌روند.
  • ایجاد مشکلاتی در راه رفتن و گرفتن اشیاء به دلیل تنگی کانال نخاعی
  • از بین رفتن توانایی اندام‌ها
  • درد در اندام‌های فوقانی
  • لاغری عضلات به دلیل تنگی کانال نخاعی

بیشتر بخوانید : جراحی آندوسکوپیک قاعده جمجمه

راهکارهایی برای درمان آرتروز گردن

در صورت نادیده گرفتن علائم و مراجعه نکردن به پزشک، آرتروز گردن پیشرف کرده و عوارض مخربی از خود در فرد به جای می‌گذارد. پس بهتر است؛ هرچه زودتر برای درمان آن اقدام کنید. برای هر فرد نسبت به شدت بیماری راه‌های درمانی متفاوتی توسط پزشک متخصص ارائه می‌شود. در ادامه راه‌های درمان آرتروز گردن را بررسی خواهیم کرد. در مورد درمان دیسک کمر بیشتر بدانید.

• فیزیوتراپی: در فیزیوتراپی تمرینات ورزشی خاصی برای تقویت و کشش عضلات ضعیف و بهبود دامنه حرکات روی فرد بیمار انجام می‌شود. که این جلسات فیزیوتراپی به طور معمول در دو تا سه جلسه در هفته و در حدود 6 تا 8 هفته طول می‌کشد. برخی از ورزش های بعد از جراحی دیسک کمر را بخوانید.
  • دارودرمانی: با توجه به نوع و شدت بیماری در مراحل اولیه بیماری و برای رفع درد ناشی از آرتروز گردن پزشک ممکن است، داروهای ضد التهاب مانند پروفن، ناپروکسن و داروهای شل کننده عضلات را تجویز کند. این روش فقط باعث تسکین درد آرتروز شده، و درمان قطعی نیست.
  • گردنبندهای طبی: با استفاده از این گردنبندها حرکات گردن محدود شده و گردن در وضعیتی ثابت خواهد ماند؛ و موجب بهبود و کاهش درد در ناحیه گردن می‌شود. در صورت استفاده طولانی مدت از این روش عضلات گردن ضعیف شده و درد و علائم بیمار بدتر خواهد شد. بنابراین ضروری است که حتما تنظیم گردنبند طبی توسط پزشک متخصص انجام شود.
  • طب سوزنی: برای کاهش و رفع درد و بهبود ناحیه آسیب دیده از این روش استفاده می‌شود. به دلیل نداشتن هیچ عارضه ای برای هر گروه سنی پیشنهاد می‌شود.
  • درمان کایروپرکتیک (درمان دستی ستون فقرات): با استفاده از فشارهای کم یا شدید توسط دست، ستون فقرات را در جای صحیح خود قرار داده و فشار و درد را از روی گردن و ستون فقرات برمی‌دارند. شایان ذکر است که لیزرها برای کاهش درد و التهاب با تمرکز بر بافت آسیب دیده روشی بسیار موثراست.
  • گرما و ماساژ درمانی: در برخی از موارد دیده شده که استفاده از گرما و رطوبت و ماساژ ناحیه‌ آسیب دیده به کاهش و التیام درد کمک می‌کند.
  • ورزش‌های مناسب گردن: انجام منظم ورزش‌هایی مانند پایین و بالا بردن گردن، چرخش گردن، کشش گردن، چرخاندن شانه و چرخش سر در درمان و پیشگیری آرتروز گردن بسیار موثر است.
  • الکتروتراپی: با استفاده از دستگاه‌های الکتریکی فشار وارد بر اعصاب و مفاصل گردن را کاهش داده و به بهبود و تسکین درد و التهاب مفاصل ناشی از آن کمک خواهند  کرد.
  • جراحی: آخرین راه برای درمان آرتروز گردن در صورت وجود درد شدید و ضعف اعصاب و نخاع و درمان نشدن آن با راه‌های دیگر از جراحی برای درمان آن استفاده می‌شود.

سخن پایانی

هدف از ارائه این مقاله صرفا جهت آشنایی شما با بیماری آرتروز گردن، علائم و روش‌ها و نحوه درمان آن بود. اما برای تشخیص و درمان قطعی این بیماری حتما باید تحت نظر جراح مغز و اعصاب قرار بگیرید.