دکتر یوسف کریمی / مغز و اعصاب / تومورهای قاعده جمجمه
تومور قاعده جمجمه

تومورهای قاعده جمجمه

تومورهای قاعده جمجمه ضایعاتی هستند که در عمق جمجمه ایجاد می شوند. این ضایعات اغلب خوش خیم هستند ولیکن درمان این تومور ها بر اساس نوع و مکان دقیق متفاوت می باشد. در صورتی که جراح ، عمل جراحی را به عنوان درمان انتخابی فرد در نظر بگیرد، ضروری است که جراحی این تومور ها به دلیل جایگاه حساس آن ها، توسط پیشرفته ترین ابزار و با بالاترین دقت انجام شود. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا بیشتر در این خصوص بدانید.

تومورهای قاعده جمجمه چیست؟

تومور قاعده جمجمه که معمولا تومور مغزی خوش خیم هستند و قسمت انتهای تحتانی جمجه و قسمت فوقانی ستون فقرات را به هم وصل می نمایند. این تومور ها در صورت صلاحدید پزشک ممکن است مورد جراحی قرار بگیرد. در این جراحی از طریق فناوری تصویربرداری که دقت و ایمنی بالایی دارد، اقدام به جراحی برداشتن تومور مغزی فرد می گردد. مراقبت های بعد از عمل  با تجهیزات نظارتی پیشرفته می باشد و از بیماران در طول روند بهبودی محافظت کند.

علایم تومور قاعده جمجمه

انواع تومورهای قاعده جمجمه

در حالی که انواع زیادی از تومورها در قاعده جمجمه ایجاد می‌شوند، برخی از رایج‌ترین مواردی هستند که ما درمان می‌کنیم:

مننژیوم:  مننژیوم ها اغلب خوش خیم هستند. این تومورها در بافت های نازک پوشاننده مغز و نخاع شروع به رشد می نمایند. آنها می توانند در هر نقطه  از جمجمه از جمله قاعده ایجاد شوند.

تومورهای هیپوفیز: بیشتر این تومورها در غدد درون به اندازه نخود هستند و سرطانی نیستند. از آنجایی که هیپوفیز سایر غدد را کنترل می کند، این غدد می توانند باعث عدم تعادل هورمونی شوند.

نوروم آکوستیک: این تومورهای نادر معمولاً رشد آهسته دارند و معمولاً خوش خیم هستند. از آنجا که آنها روی عصب منتهی از گوش داخلی به مغز رشد می کنند، می توانند منجر به مشکلات شنوایی و تعادل شوند. در مورد متاستاز مغز بیشتر بدانید.

علائم تومور قاعده جمجمه

اگر تومور قاعده جمجمه دارید، علائم شما بر اساس محل رشد تومور و نوع تومور متفاوت خواهد بود. علائم اغلب با رشد تومور و فشاری که بر روی اعصاب، رگ‌های خونی یا سایر بخش‌های مهم مغز، به کندی ایجاد می‌شوند، متفاوت می باشد.

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید:

• درد، بی حسی یا ضعف در صورت
  • تنگی نفس (تنگی نفس)
  • گرفتگی صدا یا لارنژیت (از دست دادن صدای خود)
  • مشکل در بلع (دیسفاژی) و خفگی مکرر
  • تاری یا دوبینی یا از دست دادن بینایی
  • کاهش شنوایی یا صدای زنگ در گوش (وزوز گوش)
  • تغییر در حس بویایی شما
  • سرگیجه یا مشکلات تعادل
  • از دست دادن حافظه

بسیاری از اینها علائم چندین بیماری هستند، بنابراین ارزیابی توسط پزشک برای تشخیص دقیق مهم است. در مورد درمان قطعی دیسک کمر بیشتر بدانید.

تشخیص تومور قاعده جمجمه

آزمایش‌های تشخیصی متداول برای تومور قاعده جمجمه عبارتند از توموگرافی کامپیوتری CT، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی از سر. تصویربرداری عروقی مانند سی تی آنژیوگرافی CTA، MRA یا آنژیوگرافی مغزی که معمولاً در صورتی که نگرانی وجود داشته باشد که تومور بسیار عروقی است یا اینکه رگ های خونی مهمی را منحرف کرده یا محصور می کند، انجام می شود.

پس از تشخیص درست براساس نوع تومور و علائم آن، محل دقیق و اندازه آن، سن و سلامت عمومی بیمار، تحمل بیمار برای درمان، ترجیحات بیمار و صلاحدید پزشک نوع درمان مشخص می شود.

هزینه درمان تومور قاعده جمجمه

درمان  تومور قاعده جمجمه

درمان تومورهای قاعده جمجمه می تواند چالش برانگیز باشد زیرا می توانند نزدیک به اعصاب و عروق خونی مهم در مغز، سر، گردن و ستون فقرات رشد کنند. درمان بسته به تعدادی از عوامل متفاوت خواهد بود، اما ممکن است شامل جراحی، جراحی رادیویی استریوتاکتیک، پرتودرمانی خارجی، شیمی درمانی، ایمونوتراپی و درمان هدفمند باشد.

دکتر یوسف کریمی به عنوان یک جراح مغز و اعصاب با تجربه با کمک آخرین فناوری‌ها و تحقیقات روز اقدام به تشخیص روش درمان تومور قاعده مغزی می نمایند. این تومورها ممکن است با کمک جراحی باز یا یک روش کم تهاجمی تر درمان شوند. درمان تومورهای قاعده جمجمه بسته به نوع تومور ها متفاوت می باشد.  زیرا تومورها در نزدیکی مغز، چشم ها، رگ های خونی اصلی و یا نخاع قرار دارند، روش های جراحی تومور قاعده جمجمه ممکن است متفاوت باشد. جراحان قاعده جمجمه می‌توانند برخی از تومورها را با استفاده از روش‌های کم تهاجمی حذف کنند و بیماران را قادر می‌سازند زودتر به خانه بروند و سریع‌تر و با درد کمتری بهبود یابند، روش های درمان تومور قاعده جمجمه به شرح ذیل است:

• جراحی تومور قاعده جمجه از طریق سوراخ بینی (جراحی آندوسکوپی اندونازال)
  • جراحی تومور قاعده جمجه با استفاده از یک برش کوچک در ابرو
  • جراحی تومور قاعده جمجه از پشت گوش
  • پرتودرمانی

در چه مواقعی از پرتو درمانی استفاده می شود؟

پرتو درمانی می تواند در موارد زیر استفاده شود:

• قبل از عمل جراحی، برای افزایش احتمال خروج کامل تومور به صورت یک تکه
  • پس از جراحی، برای از بین بردن سلول های تومور باقی مانده
  • تلاش برای کاهش رشد تومورهایی که با جراحی قابل حذف نیستند
  • توانبخشی، برای افزایش بهبودی و کمک به بازیابی عملکرد از دست رفته هنگام برداشتن تومور.

خدمات توانبخشی بعد از جراحی تومور قاعده نخاعی

• فیزیوتراپی
  • کار درمانی
  • خدمات گفتار و شنوایی
  • مدیریت درد
  • تغذیه درمانی

هزینه درمان تومور قاعده جمجمه

هزینه درمان تومور قاعده جمجمه بسته به مکان تومور، درمان پیشنهادی، طول درمان و تخصص پزشک متفاوت می باشد. به منظور اطلاع از هزینه های درمان ضروری است که به متخصص مغز و اعصاب مراجعه و پس از معاینه از هزینه های درمان اطلاع یابید.

جراحی تومور قاعده جمجمه

تومورهای سینوس و قاعده جمجمه که می توانند سرطانی یا غیرسرطانی (خوش خیم) باشند و در ناحیه پشت چشم و بینی که تا قاعده جمجمه امتداد دارد رشد می کنند. حتی زمانی که این تومورها سرطانی نباشند، همچنان می توانند با رشد و فشار بر مغز، اعصاب حیاتی یا رگ های خونی اصلی مشکلاتی ایجاد کنند. بنابراین ضروری است که در صورت مشکوک بودن به وجود تومور قاعده جمجمه سریعا به متخصص مغز و اعصاب مراجعه شود.