دکتر یوسف کریمی / مغز و اعصاب / جراحی آندوسکوپیک قاعده جمجمه
۴ دقیقه
جراحی آندوسکوپی سینوس

جراحی آندوسکوپیک قاعده جمجمه

آنچه می خوانید...

آندوسکوپی قاعده جمجمه یکی از جراحی هایی می باشد که در آن به وسیله لوله ای بلند و انعطاف پذیر در داخل جمجمه می توان به سایر بافت های داخلی مغز دسترسی داشت . این روش جراحی از جمله روش های کمتر تهاجمی جراحی جمجمه می باشد و با این روش می توان ضایعات موجود در نزدیکی استخوان جمجمه ، قاعده جمجمه و بطن های مغز را مشاهده کرد. استخوان جمجمه که به آن کرانیوم گفته می شود وظیفه محافظت از مغز را بر عهده دارد و سبب می شود از آسیب های احتمالی به مغز جلوگیری شود. مغز نیز می تواند مانند سایر بافت ها دچار تومورها و ضایعاتی شود که قطعی ترین راه درمان آن ها برداشتن و جراحی تومورها می باشد. روش های بسیاری برای برداشتن تومورها ارائه شده است که یکی از آن ها جراحی آندوسکوپی جمجمه می باشد. ما در این مقاله قصد داریم به روش آندوسکوپی قاعده جمجمه پرداخته و اطلاعات بسیار جامعی در اختیار شما قرار دهیم.

در روش جراحی آندوسکوپی قاعده جمجمه یک دستگاه به نام آندوسکوپ بدون ایجاد برش در جمجمه به بهترین جراح مغز و اعصاب در تهران امکان شناسایی تومورها را می دهد. در این روش جراح تومورها و ضایعات نزدیک به قاعده جمجمه و بطن های مغز را حذف کرده و از انتشار آن ها به دیگر نواحی مغز جلوگیری می کند.

کاربردهای جراحی آندوسکوپی قاعده جمجمه

در گذشته جراحی جمجمه به منظور حذف تومورهای قاعده جمجمه و مغزی به صورت باز انجام می شد. این روش می توانست آسیب هایی به مغز وارد کند و سبب شود که بیمار در حین جراحی یا پس از جراحی خطر مرگ را داشته باشد.اما خوشبختانه امروز با همکاری تیم جراحی مغز و اعصاب و جراحان گوش و حلق و بینی امکان حدف این تومورها از طریق بینی وجود دارد. با این روش به مغز و بافت های اطراف آن آسیبی وارد نمی شود و هدف تنها حذف این تومورهای می باشد. آندوسکوپی قاعده جمجمه در بیماری های بسیاری می تواند به درمان بپردازد که برخی از آن ها به شرح زیر می باشند:

  • نشت مایع مغزی و نخاعی
  • تومورهای بدخیم در سینوس ها
  • تومورهای عصب بینایی
  • تومورهای حفره چشم
  • تومورهای غده هیپوفیز
  • تومورهای موجود در کف و خارج از اعصاب مغزی جمجمه
  • تومورهای گوش میانی
  • تومورهای لایه مننژ یا مننژیوم
  • درمان اختلالاتی مانند مننگوسل
  • تومورهای بطن مغز

جراحی آندوسکوپی قاعده جمجمه چیست؟

جراحی آندوسکوپی قاعده جمجمه برای درمان تومورهای مغزی استفاده می شود. آندوسکوپ وسیله ای بوده که همانند یک ذره بین بسیار دقیق با بزرگ نمایی به جراح کمک می کند تا ضایعه ایجاد شده در مغز را برطرف کند. مزیت این جراحی نسبت به روش های باز این است که برای دستیابی به تومورهای مغزی نیازی به شکافتن استخوان جمجمه نیست. آندوسکوپ دسترسی به بخش های مختلف مغز را برای جراح فراهم می آورد.

قاعده جمجمه یکی از مهم ترین و حساس ترین بخش های جمجمه می باشد. زیرا این بخش در بردارنده بخش های مهمی از عروق مغز و بصل النخاع می باشد.

در صورتی که در این بخش ضربه ای وارد شود یا توموری نمایان شود زندگی بیمار تهدید شده و می تواند منجر به فلج دائمی در این افراد شود.

متاسفانه جراحی های قاعده جمجمه یکی از پیچیده ترین و خطرناکترین جراحی ها بوده و کوچکترین اشتباهی در این جراحی به قیمت جان بیمار تمام می شود.

جراحی آندوسکوپی قاعده هم چنین برای حذف و نابودی تومورهای موجود در بطن مغز می باشد. با این جراحی می توان از فشار و آسیب های وارده بر بطن مغز پیشگیری کرد.

در صورتی که مایع مغزی نخاعی دچار اختلال شود با افزایش آن فرد دچار بیماری هیدروسفالی می شود. در این صورت با کمک جراحی آندوسکوپی قاعده جمجمه می توان به بطن های مغز راه پیدا کرد.

روش های جراحی آندوسکوپی قاعده جمجمه

روش جراحی آندوسکوپی نوعی تکنیک است که در آن برش کوچکی در جمجمه می توان لوله باریکی به مغز فرستاد و به درمان انواع اختلالات و تومورهای مغزی کمک کرد.

انتخاب این روش برای درمان ضایعات جمجمه به موارد زیر بستگی دارد؟

  • محل ضایعه و تومور
  • نوع تومور ( به لحاظ خوش خیم و بدخیم بودن)
  • سن و سلامت عمومی بیمار

جراحی آندوسکوپی قاعده جمجمه از دو روش زیر قابل انجام است:

  • از راه بینی و سینوس ها
  • جراحی از راه جمجمه

کاربردهای هر کدام از روش های فوق با یکدیگر متفاوت هستند. به عنوان مثال برای درمان تومورهای غده هیپوفیز که در قاعده جمجمه واقع شده اند دستگاه آندوسکوپ از راه بینی و سینوس ها وارد مغز شده و از همین طریق تومور از راه بینی خارج می شود. به جراحی تومورهای مغزی و خارج کردن آن از راه بینی جراحی ترانسفنوئید گفته می شود.

جراحی ترانسفنوئید از حداقل تهاجم و خونریزی برخوردار است.

جراحی آندوسکوپی با برش جمجمه اغلب برای تومورهای بزرگتر و ضایعاتی از قبیل هیدروسفالی و تومورهای کیستیک به کار می رود. این نوع تومورها به کمک جراحی آندوسکوپی از راه بینی از بین نمی روند.

دکتر یوسف کریمی

جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات
– گذراندن دوره پزشکی عمومی در دانشگاه پزشکی ایران
– گذراندن دوره تخصصی جراحی مغز و اعصاب دانشگاه اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *