دکتر یوسف کریمی / مقالات / جراحی آندوسکوپی دیسک چیست؟
۶ دقیقه
جراحی-آندوسکوپی-دیسک

جراحی آندوسکوپی دیسک چیست؟

آنچه می خوانید...

یکی از درمان های موثر دیسک کمر جراحی آندوسکوپی ستون فقرات است. امروزه پیشرفت علم در زمینه دانش تصویربرداری، امکان شناسایی بخش آسیب دیده دیسک را امکان پذیر نموده است. با انجام آندوسکوپی دیسک امکان تشخیص دقیق محل درد و دیسک تحلیل رفته و درمان آن با رویکرد کم تهاجمی وجود دارد. از مزایای جراحی های آندوسکوپی ستون فقرات می توان به آسیب عضلانی کمتر، کاهش از دست دادن خون، آسیب کمتر به جریان خون اپیدورال و در نتیجه فیبروز و اسکار اپیدورال، کاهش زمان بستری شدن در بیمارستان، بهبود عملکرد زودرس و بهبود کیفیت زندگی اشاره نمود. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا بیشتر با جراحی آندوسکوپی دیسک بدانید.

جراحی آندوسکوپی دیسک چیست؟

جراحی آندوسکوپی ستون فقرات به عنوان یک جراحی بسته دیسک کمر می تواند به همان اندازه عمل جراحی باز ستون فقرات نتیجه خوبی داشته باشد. در ابتدا، روش آندوسکوپی محدود به ناحیه کمر بود، اما اکنون می توان از آن برای فتق دیسک گردن و سینه نیز استفاده کرد. استفاده از روش آندوسکوپی در ناحیه کمر محدود به فتق دیسک بود اما به تدریج برای تنگی کانال نخاعی و جراحی‌های فیوژن به کمک آندوسکوپی نیز استفاده می‌شود. در این مقاله به روش‌ دیسککتومی آندوسکوپی کمری پرداخته شده است.

کاندیدای مناسب جراحی آندوسکوپی ستون فقرات؟

به طور کلی، بهترین کاندید بیمار با رادیکولوپاتی خاص، درد، بی حسی یا ضعف در توزیع ریشه عصبی خاص در بازو، پا یا اطراف قفسه سینه است. اگر بتوانیم منبع علائم بیمار را در یک مکان آناتومیک خاص مشخص کنیم و او کاندید جراحی سرپایی باشد، جراحی آندوسکوپی ستون فقرات یک گزینه درمانی در دسترس است. در مورد درمان قطعی دیسک کمر بیشتر بدانید.

چگونه یک رویکرد کم تهاجمی نتایج جراحی را بهبود می بخشد؟

زمان بهبودی در یک روش کم تهاجمی، مانند جراحی آندوسکوپی ستون فقرات، بسیار سریعتر از جراحی سنتی است. وقتی جراحی نخاع و ستون فقرات انجام می دهید، با برداشتن استخوان و سوراخ کردن مفاصل سر و کار دارید.

مزایای روش کم تهاجمی آندوسکوپی دیسک

  •     برش های کوچکتر از جراحی سنتی ستون فقرات
  • درمان کمر درد مزمن
  •     از دست دادن خون محدود در مقایسه با روش های باز
  •     مدیریت بهتر درد بعد از عمل
  •     حفظ تحرک ستون فقرات
  •     خطر عفونت بافت عمقی به طور قابل توجهی کاهش می یابد.
  •     اختلال کمتر در عضلات اطراف
  •     محدودیت های کمتر بعد از جراحی
  •     احتمال نیاز کمتر به مواد مخدر برای مدیریت درد
  •     راحتی عمل جراحی در همان روز
مزایای روش کم تهاجمی آندوسکوپی دیسک

رویکرد جراحی

  • این جراحی تحت بی حسی موضعی (لیدوکائین 1%) و آرامبخشی با میدازولام (0.05 میلی گرم بر کیلوگرم، 30 دقیقه قبل از جراحی) و فنتانیل (0.8 میکروگرم بر کیلوگرم، 10 دقیقه قبل از عمل جراحی) انجام می شود.
  •  قبل از عمل نقطه ورود دستگاه آندوسکوپی به پوست برای قرار دادن سوزن بر اساس MRI  یا استفاده از توموگرافی کامپیوتری (CT scan)  با اندازه گیری فاصله از خط وسط و مسیر سوزن با هدف اصلاح عارضه تعیین می گردد.
  •  نقطه ورود پوست پس از بی حسی با لیدوکائین 1%، سوزن را 10 درجه به سمت پایین هدایت می کند تا با صفحات انتهایی بالایی و پایینی به ترتیب زاویه 10 درجه ایجاد کند و بیشتر پیش می رود تا اولین مقاومت استخوانی فاست در نمای قدامی خلفی بازوی مواجه شود. سپس فاست سوراخ می گردد.
  • مهمترین نکته دستکاری درست موضع آسیب دیده است. از 6 تا 8 میلی لیتر بی حسی موضعی باید استفاده شود تا عمل راحت تر شود. سپس اقدام به اصلاح دیسک آسیب دیده می گردد.
  • اکثر تکنیک های جراحی دیسک آندوسکوپی رها سازی ریشه عصبی از فشار است. با برداشتن بافت سالم دیسک، کاهش حجم ایجاد می شود. این امر منجر به عقب نشینی بافت بیرون زده به فضای دیسک و در نتیجه کاهش فشار عصب نخاعی می شود. در بسیاری از موارد این جراحی موفقیت آمیز است و بهبود چشمگیر درد مشاهده می شود.

نقاهت جراحی آندوسکوپی ستون فقرات

برای هرکسی متفاوت است و تا حد زیادی به شغل و عادات روتین شما بستگی دارد. به طور متوسط، بسیاری از بیماران تنها دو روز پس از عمل برداشتن فشار یا دیسککتومی رانندگی می کنند. تا روز پنجم، آنها می توانند سفرهای کاری داشته باشند. دو هفته پس از عمل، اکثر بیماران می توانند انتظار داشته باشند که در تمام فعالیت های منظم و روزانه شرکت کنند. روش همجوشی ستون فقرات به زمان استراحت بیشتری نیاز دارد و بیماران به مدت 12 هفته محدود می شوند تا امکان همجوشی استخوان و بهبودی مناسب فراهم شود.

چه مراقبت های بعد از عمل لازم است؟

  • یک روز بعد از جراحی بیمار باید تحت معاینه قرار بگیرد.
  • یک فیزیوتراپیست برنامه توانبخشی هدفمند فردی را برای شما توضیح خواهد داد.
  •  در دو هفته اول باید از یک کمر درد مخصوص که پشت بیمار را ثابت نگه می دارد استفاده شود.
  •  توصیه می شود پس از یک هفته فیزیوتراپی را شروع کنید.
  •  بعد از 6 هفته تمرینات تقویتی عضلات پشت و شکم باید شروع شود و همزمان ممکن است به تدریج فعالیت های ورزشی خود را از سر بگیرید.
  • استفاده از سیگار و مشروب تا  دو هفته بعد از عمل ممنوع است.
  • بیمار نباید به کمر فشار بیاورد یا باری را بلند کند.
جراحی آندوسکوپی دیسک

زمان انجام فعالیت های ورزشی بعد دیسککتومی آندوسکوپی

  • بعد از حدود سه هفته باید بتوانید شنا یا دوچرخه سواری کنید. ممکن است پس از 6 هفته فعالیت های ورزشی معمول خود را از سر بگیرید.

بازگشت به کار بعد از دیسککتومی آندوسکوپی

بعد از یک تا دو هفته می توانید کارهای اداری ساده و کارهای فیزیکی جزئی را از سر بگیرید. در 6 هفته اول نباید هیچ کار فیزیکی سختی انجام دهید.

میزان موفقیت جراجی آندوسکوپی دیسک چقدر است؟

میزان موفقیت به شدت به تجربه جراح بستگی دارد.  در متون علمی بین المللی میزان موفقیت حدود 90 درصد ذکر شده است. در ارزیابی های آماری خودمان برای دیسککتومی آندوسکوپی، میزان موفقیت 95٪ را پیدا کردیم.

هزینه جراحی آندوسکوپی دیسک

هزینه جراحی آندوسکوپی دیسک

هزینه جراحی بسته به حاد بودن مشکل و تخصص جراح مغز و اعصاب متفاوت می باشد. به منظور اطلاع دقیق از هزینه ها باید به متخصص مشاوره نمایید.

کلام آخر

جراحی آندوسکوپی دیسک روش نوینی است که به منظور اصلاح آسیب دیدگی در ناحیه دیسک با کمترین تهاجم، درد، خونریزی و دوران نقاهت کوتاه قابل انجام است.

دکتر یوسف کریمی

جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات
– گذراندن دوره پزشکی عمومی در دانشگاه پزشکی ایران
– گذراندن دوره تخصصی جراحی مغز و اعصاب دانشگاه اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *