جراحی بسته دیسک کمر

به طور کلی، هدف از جراحی کم تهاجمی دیسک کمر کاهش درد و ناراحتی ناشی از فتق دیسک کمر است. برخلاف جراحی باز دیسک کمر، روش‌های جراحی کم تهاجمی بسته دیسک کمر می‌توانند سریع‌تر، ایمن‌تر و با زمان بهبودی کمتری مشکل دیسک کمر را برطرف نماید. اگر شما هم از مشکل دیسک کمر رنج می برید و به دنبال استفاده از روش های کم تهاجم هستید، حتما تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

جراحی بسته دیسک کمر

دیسک کمر یکی از مشکلات و عارضه های شایعی است که امروزه به دلیل شیوه نادرست زندگی، بلند کردن نادرست اشیا، نشستن های طولانی مدت در کارمندان و … ممکن است اتفاق بیافتد. محدوده ستون فقرات دارای اعصاب زیادی می باشد. این محدوده بسیار حساس بوده و آسیب پذیری زیادی دارد.

مزایای جراحی بسته دیسک کمر

• نتایج زیبایی بهتر بدلیل وجود برش های پوستی کوچکتر (گاهی به اندازه چند میلی متر)
  • خونریزی کمتر در اثر جراحی
  • کاهش خطر آسیب عضلانی، زیرا نیاز به برش کمتر یا بدون نیاز به عضله است
  • کاهش خطر عفونت بعد از عمل
  • کاهش درد بعد از عمل
  • بهبودی سریعتر از جراحی
  • دوران نقاهت و بهبودی کوتاهتر
  • کاهش مصرف داروهای مسکن پس از جراحی
  • علاوه بر این، در حین این جراحی، فقط از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کنند. بنابراین خطر کمتری نسبت به واکنش نامطلوب به موارد تزریقی بیهوشی عمومی وجود دارد.

خطرات جراحی بسته دیسک کمر

مانند هر روش جراحی، خطرات خاصی برای این روش جراحی وجود دارد که شامل موارد زیر است، اما به این موارد، محدود نمی شود:

• واکنش نامطلوب احتمالی به داروی بیهوشی
  • خونریزی شدید و غیرمنتظره در طول جراحی
  • عفونت های موضعی (هر چند محل برش جراحی کوچک باشد)
  • نیاز به جراحی دوم در صورت تکمیل نشدن درمان

انواع جراحی بسته دیسک کمر

تزریق فاست یا ریزوتومی چیست؟

تزریق فاست عبارتست از تزریق طولانی مدت یک کورتیکواستروئید (مانند تریامسینولون یا متیل پردنیزولون) و یک بی حس کننده (مانند لیدوکائین یا بوپیواکائین). داروها در داخل کپسول مفصلی یا در بافت اطراف کپسول مفصلی به مفصل فاست دردناک تزریق می شوند. هر مهره دارای چهار مفصل فاست است، یک جفت که به مهره بالا و یک جفت که به مهره پایین متصل می شود. تزریق کورتیکواستروئید می تواند به کاهش التهاب و درد منجر شود. تسکین درد می تواند از روزها تا سالها ادامه داشته باشد و به شما این امکان را می دهد که وضعیت ستون فقرات خود را با فیزیوتراپی و یک برنامه ورزشی بهبود بخشید. تزریق فاست همچنین اطلاعات تشخیصی را برای پزشک شما فراهم می کند. این تزریق به همان روشی که دندانپزشک از یک تزریق بی حس کننده برای جلوگیری از درد در فک شما قبل از کار روی دندان ها استفاده می کند، گیرنده های درد را مسدود می کند.

تزریقات فاست موفقیت آمیز ممکن است نشان دهنده این باشد که می توانید از ریزوتومی فاست بهره مند شوید. تزریق فاست روشی است که با استفاده از یک جریان الکتریکی برای از بین بردن دائمی رشته ‌های عصبی که سیگنال‌های درد را به مغز منتقل می‌کنند، بهره می جوید.

هزینه جراحی بسته دیسک کمر

بهترین کاندید انجام این روش کیست؟

اگر درد گردن، بازو، کمر یا پا (سیاتیک) ناشی از التهاب مفاصل فاست دارید، ممکن است تزریق فاست سودمند شوید.

به طور معمول، برای کسانی که به درمان‌های کم تهاجمی دیگر مانند داروهای ضد التهاب خوراکی، استراحت، بریس‌ها یا فیزیوتراپی پاسخ نمی‌دهند، توصیه می‌شود. پزشک ممکن است بخواهد تزریق را به عنوان یک آزمایش تشخیصی برای تعیین اینکه آیا مفصل فاست باعث درد شما شده است انجام دهد.

تزریق فاست ممکن است در درمان مفاصل فاست ملتهب ناشی از موارد زیر مفید باشد:

تنگی کانال نخاعی: تنگی کانال نخاعی و کانال ریشه عصبی می تواند باعث درد کمر و پا، به ویژه هنگام راه رفتن شود.

اسپوندیلولیز: ضعف یا شکستگی بین فاست فوقانی و تحتانی مهره ها. اگر مهره به سمت جلو بلغزد (اسپوندیلولیستزیس)، می تواند ریشه های عصبی را فشرده کند و باعث درد شود.

سیاتیک: دردی که در امتداد عصب سیاتیک در باسن و پایین پاها ایجاد می شود. معمولاً در اثر فشردگی اعصاب نخاعی پنجم کمری ایجاد می شود.

فتق دیسک: مواد ژل مانند درون دیسک می توانند از طریق یک ناحیه ضعیف در دیواره اطراف پاره شوند. هنگامی که این ماده فشرده شده و با عصب نخاعی تماس پیدا می کند، تحریک، درد و تورم رخ می دهد.

آرتریت: التهاب مفاصل ناشی از تخریب غضروف. باعث درد، تورم، قرمزی و محدودیت حرکت می شود.

درد بعد از عمل: درد حاد به دنبال دیسککتومی یا رفع فشار ستون فقرات ناشی از اختلال در مفصل فاست یا عضلات ستون فقرات.

تزریق فاست نباید در افرادی که عفونت دارند، باردار هستند یا مشکلات خونریزی دارند انجام شود. ممکن است سطح قند خون را در بیماران دیابتی به طور معمول برای کمتر از 24 ساعت کمی افزایش دهد. همچنین ممکن است به طور موقت منجر به افزایش فشار خون شود.

عوارض جراحی بسته دیسک کمر

تزریق ترنسفورمینال دیسک کمر

تزریق ترنسفورمینال می تواند به تسکین درد در ناحیه کمر و ساق پا که ناشی از سیاتیک، فتق دیسک یا سایر مشکلات کمر است کمک کند. انسان دارای اعصابی است که از نخاع به سمت پاهای شما می روند. وقتی یکی از آن «ریشه‌های» عصبی (نزدیک‌ترین آن به انتهای به نخاع) به دلیل دیسک آسیب‌دیده یا شرایط دیگر تحریک و ملتهب می‌شود، باعث دردی می‌شود که می‌تواند از پشت به پاهای شما کشیده شود. در این موارد یک داروی استروئیدی می تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند. این دارو می تواند، در ناحیه بین ستون فقرات و نخاع تزریق می شود.

برخی از بیماران ظرف 30 دقیقه پس از تزریق، تسکین درد را گزارش می دهند، اما ممکن است چند ساعت بعد با از بین رفتن داروی بیهوشی، درد دوباره عود کند. تسکین طولانی مدت معمولاً در دو تا سه روز، زمانی که استروئید اثر کرد، شروع می شود. مدت زمان تسکین درد برای هر بیمار متفاوت است. برای برخی افراد، تسکین چندین ماه یا بیشتر طول می کشد. اگر درمان برای شما موثر است، می توانید تزریقات دوره ای را انجام دهید تا بدون درد بمانید. خطر عوارض ناشی از تزریق ترنسفورمینال بسیار کم است. به ندرت، عوارض شامل خونریزی یا عفونت در محل تزریق است. در مورد درمان دیسک گردن و درمان آسیب ستون فقرات بیشتر بخوانید.

عوارض جانبی می تواند شامل موارد زیر باشد:

• بی حسی یا ضعف در پاها

این اثرات در عرض چند ساعت برطرف می شود.

لیزر دیسککتومی برای فتق دیسک کمر

هنگامی که هسته پالپوزوس دیسک بین مهره ای به دلیل ضعف یا پارگی آنولوس فیبروزوس بیرون زد، فتق دیسک کمر رخ می دهد. علائم فتق ممکن است شامل درد پشت پا یا احساس بی حسی و ضعف در این نواحی بدن باشد. شیوع فتق دیسک کمر حدود 5 تا 20 نفر در هر 1000 نفر در سال گزارش شده است. بر اساس مطالعات انجام شده، اکثر افراد در دهه سوم تا پنجم زندگی خود این بیماری را تجربه می کنند و شیوع آن در مردان تقریبا دو برابر زنان است.

امروزه با توجه به افزایش روزافزون مبتلایان به فتق دیسک کمر به انواع درمان های موثر و مدرن توجه بیشتری می شود. در بسیاری از موارد، درمان‌هایی که نیازی به جراحی باز ندارند، با عوارض جانبی و خطرات محدودتر محبوب‌تر هستند. بنابراین، ارزیابی و گزارش اطلاعات مناسب در مورد ایمنی و اثربخشی روش‌های جدید ضروری است.

به منظور درمان علائم فتق دیسک کمر، دیسککتومی کمر در صورت فشار شدید بر روی عصب می تواند موثر باشد. علائمی که به سایر درمان ها پاسخ نمی دهند. در چنین مواردی، تکنیک های جراحی مورد استفاده شامل دیسککتومی باز یا روش های کم تهاجمی موجود، با استفاده از جراحی لیزر دیسک کمر و آندوسکوپی از راه پوست است. عوامل بسیاری مانند علائم بیمار و اندازه و محل دیسک می تواند بر نوع درمان تاثیر بگذارد.

دانش استفاده از فناوری لیزر در ستون فقرات محدود است و هیچ مطالعه آینده‌نگر در مورد بررسی دیسککتومی بافت همبند با دیسککتومی روش‌های کم تهاجمی وجود ندارد. چنین محدودیت‌هایی تحلیل‌ها را چالش برانگیز می‌سازد. با این حال، انجام چندین مطالعه در مورد روش های کم تهاجمی در زمینه جراحی دیسک کمر ضروری است. در این میان استفاده از لیزر و گسترش این تحقیق می تواند بسیار کمک کننده باشد.

هزینه درمان بسته دیسک کمر

هزینه درمان بسته دیسک کمر بسته به حاد بودن مشکل، درمان پیشنهادی و تخصص پزشک متفاوت می باشد. به منظور اطلاع دقیق از هزینه ها لازم است با جراح مغز و اعصاب مشاوره گردد.

دیسک کمر یکی از بیماری های شایع میان افراد می باشد. این بیماری در صورت عدم درمان دیسک کمر به موقع، ممکن است مشکلاتی نظیر فلجی و بی اختیاری ادرار و مدفوع را ایجاد نماید. به همین دلیل درمان به موقع دیسک کمر از اهمیت بالایی برخوردار است. امروزه به دلیل مشکلاتی که جراحی باز دیسک کمر دارد، روش های درمان بسته از محبوبت ویژه ایی برخوردار هستند. اگر شما هم به دیسک کمر دچار هستید توصیه می گردد که حتما در مورد جراحی های بسته دیسک کمر اطلاعات بیشتری کسب نمایید.