دکتر یوسف کریمی / جراحیهای کم تهاجمی / جراحی لیزر دیسک گردن
۶ دقیقه
جراحی دیسک گردن با لیزر

جراحی لیزر دیسک گردن

آنچه می خوانید...

این شیوه در واقع یک عمل جراحی برای درمان بیماری‌های دیسک گردن است که کاملاً آندوسکوپیک و نوین است. جراحی لیزر دیسک گردن یک نوع جراحی است که روشی قدامی را بکار می‌گیرد به این معناست که به گردن از قسمت جلو با یک لوله توخالی و به کمک فیبر نوری با هدایت دستگاه رادیولوژی، انرژی لیزر وارد دیسک می‌شود. از دیگر مزایای آن سرپایی بودن و غالبا نیاز به بستری شدن در بیمارستان ندارد مگر به تشخیص پزشک جراح آن هم برای چند ساعت. با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد جراحی دیسک گردن با لیزر، مزایا و هزینه های آن آشنا شوید.

جراحی دیسک گردن با لیزر

یکی از جراحی های کم تهاجمی ستون فقرات، جراحی دیسک گردن با لیزر می باشد. عوارض این جراحی از عوارض جراحی باز، کمتر است. از موارد کاربرد آن برای درمان بیماری‌های نشانه دار دیسک گردن مانند: فتق، اسپوندیلوز، تنگی یا پارگی حلقه دیسک استفاده می‌گردد.

هزینه جراحی لیزر دیسک گردن

دیسک گردن چیست؟

 ستون فقرات ما از قسمت پایه جمجمه شروع می‌شود، سپس مهره‌های گردنی در قسمت گردن، مهره‌های صدری در بخش وسط کمر و در آخرهم مهره‌های کمری در ناحیه پایین کمر قرار می‌گیرند. به بیانی دیگر ستون فقرات شامل 24 تکه مهره‌ای شکل و چند مهره به هم پیوسته در ناحیه لگن می‌شود. ستون فقرات بسیار منعطف است و دارای یک دامنه حرکتی کامل برای گردن و کمر است که برای انجام کارهای روتین خود به آن نیاز داریم.

بخش های مختلف دیسک گردن

دیسک‌های بین‌مهره‌ای مانند لایه‌های محافظ ضربه‌گیر هستند، حرکت را برای ما آسان می‌کنند و از سایش جلوگیری می‌کنند. هر دیسک در بدن شامل دو بخش است: بخش خارجی آن ضخیم است و آنولوس فیبروز نامیده می‌شود که از فیبر کلاژنی ساخته شده است وهسته میانی دیسک را که از ماده‌ای ژلاتینی پروتئینی تشکیل شده است، در برمی‌گیرد. میزان آب موجود در این دو قسمت خیلی زیاد است و دیسک برای ارائه یک عملکرد مناسب، باید رطوبت لازم برایش تامین شود تا منعطف باقی بماند.دیسک‌های بین‌مهره‌ای به دلایل زیادی ممکن است کم کم ساییده و خشک ‌شوند، نتیجه اینکه دیسک‌ها ضعیف و شکننده می‌شوند. اگر ترک یا شکستگی در دیواره آن  بوجود بیاید، قسمتی از هسته آن از ترک بیرون می‌زند و از محدوده‌اش خارج می‌شود. این مشکل اصطلاحاً فتق دیسک نامیده می‌شود.

روش‌های جراحی دیسک گردن با لیزر:

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد، جمعا 142 فرد بیمار به طور متوالی که دارای بیماری نشانه دار دیسک گردنی بودند، در یک دوره‌ 4 ساله مورد درمان با ترمیم دیسک لیزر، قرار گرفتند. این شیوه نوین شامل یک دیسککتومی، برطرف کردن  فشار آندوسکوپی و برداشتن بخش پشتی دیسک بود. عوارض جراحی دیسک کمر با لیزر بعد از انجام عمل و حجم متوسط ​​تکه‌های دیسک فتق برداشته شده به صورت زیر گزارش شد:

همه بیماران با موفقیت با شیوه  Deuk Laser Disc Repair مورد معالجه قرارگرفتند و هیچ عارضه‌ای پس از عمل مشاهده نشد.

عوارض جراحی لیزر دیسک گردن

مزایای جراحی لیزر دیسک گردن به روش دوک 

هزینه کمتر، برش‌های کوچکتر، عدم فیوژن ، حفظ کردن حرکت بخشی ، سرپایی بودن عمل، بهبودی سریعتر، استفاده کمتر از مسکن پس از عمل ، عوارض کمتر، عدم استفاده از پلاک و پیچ، عدم دیسفاژی پس از عمل و بدون افزایش خطردیسک‌های اطراف آن.

عوارض جراحی دیسک گردن با لیزر

از جمله این عوارض درمان دیسک گردن می‌توان به درد گردن، درد بازوها و شکایت‌هایی همچون بی حسی، پارستزی و ضعف در اعضای بالایی بدن اشاره کرد.

تشریح تکنیک عمل دیسک گردن با لیزر

رایج‌ترین روش جراحی ستون فقرات با لیزر، به این صورت است که پزشک جراح یک سوزن بزرگ را در دیسک‌هایی که برجسته، ساییده یا بیرون زده هستند می گذارد و بعد فیبر لیزر را با سوزن به بافت وارد می‌کند و قسمت کانونی دیسک را تبخیر می‌کند. در مورد جراحی لیزر دیسک کمر بیشتر بدانید. البته جراحی به شیوه‌های زیرهم انجام می‌پذیرد:

  • پزشک جراح از یک محلول شیمیایی که حاوی chymopapain است استفاده می‌کند.
  • پزشک جراح سوزن را در متد حرارتی ـ انعقادی وارد دیسک کرده و آن را گرم می‌کند.
  • جراح ناحیه دیسک را با استفاده از یک دستگاه مخصوص خرد کرده و تکه‌های آن را با بکار گیری نیروی مکش بیرون می‌کشد.
هزینه جراحی کم تهاجمی ستون فقرات

جراحی اندوسکپی دیسک گردن

این روش جراحی دیسک با لیزر، یک نوع آندوسکوپی است و بجای روش جراحی باز یعنی آرتروپلاستی سنتی برای معالجه مطمئن و موثر بیماری‌های دیسک گردن بکار می‌رود. این روش شامل سه نوع متمایز آندوسکوپی است: دیسککتومی جزئی انتخابی، دبریدیمان حلقه دیسک و فورامینو پلاستی یعنی پاک کردن درون فورامن یا سوراخ ریشه عصبی از باقی مانده دیسک است. در حین انجام دیسککتومی، تنها قطعه فتق شده دیسک، به شکل انتخابی برداشته می‌شود.  در این شیوه به طور متوسط ​​حجم دیسک خارج شده برابر 0.09 میلی لیتر یا تقریباً 5٪ از تمام حجم دیسک گردنی نرمال است. در مورد درمان قطعی دیسک کمر بیشتر بدانید.

به دلیل اینکه در این شیوه آندوسکوپی، دیسک بین مهره‌ای و استئوفیت خلفی برداشته نمی شوند، در نتیجه ناپایداری در ستون فقرات گردن به وجود نمی‌آید. بنابراین احتیاجی به پیوند استخوانی و یا استفاده از پلاک درون گردن نیست. همچنین با استفاده از انرژی لیزر بافت غیر طبیعی هسته درون پارگی حلقه برداشته می‌شود. پارگی خلفی حلقه دیسک و دیسک فتق شده با رنگ آمیزی با رنگهای حیاتی اسیدوفیل در حین نوکلئوگرافی حین عمل بهتر از طریق آندوسکوپی تجسم می یابد. در مورد جراحی نخاع و ستون فقرات بیشتر بدانید.

مراقبتهای پس از جراحی دیسک گردن با لیزر

  • سه روز ابتدایی بعد از عمل، استراحت در رختخواب، استفاده از مسکن، ضد التهاب و آنتی بیوتیک تجویزی پزشک جراح و بستن گردن بند طبی.
  • دو روز پس از عمل، چسب‌های محل جراحی را بردارید و یک استحمام کوتاه داشته باشید.
  • از روز سوم می‌توانید گردن بند طبی را بردارید.
  • از روز پنجم به مدت دو هفته، گردن بند طبی را تنها موقع مطالعه یا کار با کامپیوتر استفاده کنید.
  • زمان پیاده‌روی خود را از پایان هفته اول بصورت تدریجی افزایش دهید.
  • هفته دوم حرکات گردنی خود را بسیار محدود کنید و اصلا، گردنتان را بیش از حد خم و راست نکنید .
  • ممکن است در روزهای بعد از عمل دیسک گردن، دردهایی مشابه دردهای پیش از عمل دیسک گردن احساس کنید که موقتی است، پس نگرانشان نباشید.

هزینه لیزر دیسک گردن

هزینه لیزر دیسک گردن، بسته به حاد بودن مشکل، درمان پیشنهادی و تخصص پزشک متفاوت می باشد. به منظور اطلاع دقیق از هزینه های ضروری است که به جراح مغز و اعصاب مشاوره شود.

کلام آخر

لیزر دیسک گردن، یکی از روش های جراحی کم تهاجمی دیسک گردن می باشد. دکتر یوسف کریمی یکی از جراحان متخصص این حوزه درمانی هستند.

دکتر یوسف کریمی

جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات
– گذراندن دوره پزشکی عمومی در دانشگاه پزشکی ایران
– گذراندن دوره تخصصی جراحی مغز و اعصاب دانشگاه اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *