دکتر یوسف کریمی / ستون فقرات / جراحی نخاع و ستون فقرات
۷ دقیقه
جراحی-نخاع-و-ستون-فقرات

جراحی نخاع و ستون فقرات

آنچه می خوانید...

ستون فقرات مجموعه ای از استخوان ها، مهره ها و دیسک هایی است که از طناب نخایی که از مغز شروع شده و تا انتهای کمر ادامه دار است، محافظت می کند. ستون فقرات وزن بالاتنه را تحمل کرده و بخش مهمی از بدن ما محسوب می شود. امروزه به دلیل سبک زندگی ها بسیاری از افراد در این قسمت از بدن خود دچار مشکل می شوند. باید توجه داشت که دردها و مشکلات تاثیرگذار بر روی این بخش بدن می تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد و ضروری است که درمان آن هرچه سریع تر انجام شود. لذا در این مقاله اقدام به توضیح جراحی نخاع و ستون فقرات و عوارض و مزایای آن پرداخته شده است.

جراحی نخاع و ستون فقرات

جراحی ستون فقرات به منظور پیشگیری از وارد شدن فشار بر نخاع در زمانی که مشکلات ستون فقرات  به وجود می آید، مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال هنگامی که افراد دچار بیرون زدگی دیسک کمر و گردن می شوند باید برای حل مشکل خود به متخصص مراجعه کنند تا از عواقب احتمالی این مشکل جلوگیری نمایند.

آناتومی ستون فقرات

ستون فقرات شامل سی و سه مهره بوده که استخوان بندی تنه را تشکیل می دهد.این بخش نقش انعطاف پذیری و حرکت بدن به طرفین را ایفا می کند. ستون فقرات به دلیل این که دائما در حال حرکت کردن و چرخیدن می باشد، در معرض انواع آسیب ها و اختلالات قرار دارد. این آسیب ها می توانند ناشی از افزایش سن، وارد شدن آسیب و ضربه به مهره ها و دیسک های ستون فقرات باشد. در صورت بروز اختلال در یکی از اجزای ستون فقرات طناب نخاعی و سایر اجزا نیز تحت تاثیر قرار می گیرند و آسیب های نخاعی می توانند تاثیراتی جدی ای بر توانایی حرکتی فرد داشته باشد. در برخی موارد برای حل این آسیب ها نیاز به جراحی نخاع و ستون فقرات می شود که در این مقاله به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

جراحی-نخاع-و-ستون-فقرات

مزایای جراحی نخاع و ستون فقرات

با انجام جراحی نخاع و ستون فقرات می توان مشکلاتی نظیر کمر درد همراه با تب، مشکلات مربوط به کنترل روده یا مثانه، احساس ضعف یا درد پا که از کمر شروع شده و به سمت پاها کشیده می شود و دردی مزمن، حالت تهوع یا بی خوابی و اختلال در فعالیت های روزمره را درمان نمود.

انواع جراحی های ستون فقرات

تکنیک های نوین جراحی ستون فقرات بسیاری از جراحی های ستون فقرات را به سمت روش های کم تهاجمی و یا بسته سوق داده است. در جراحی های باز نخاع و ستون فقرات برش بزرگی در عضله و بافت های نرم صورت می گیرد تا جراحی روند خود را طی کند این در حالیست که در جراحی های کم تهاجمی برش کوچکی به طول 7 الی 13 سانتی متر و بدون آسیب زدن به عضله ها و تاندون ها بر روی بدن بیمار ایجاد می شود و جراحی انجام می گردد. در ادامه با انواعی از این جراحی ها آشنا می شویم:

جراحی دکمپرشن کمر

این جراحی با هدف اصلاح تنگی کانال نخاعی و رفع فشار از روی نخاع انجام می شود. در این عمل بخشی از لامینا یا تمام آن برداشته می شود.لامینا به ستون فقرات فشار می آورد و باعث افزایش درد می شود.هدف از این جراحی افزایش عرض کانال نخاعی و رفع فشار از روی نخاع می باشد.

عوارض-جراحی-ستون-فقرات

جراحی فتق دیسک کمر

در این جراحی متخصص جراح ستون فقرات بخشی از دیسک اسیب دیده کمر و یا تمام آن را در این جراحی برمی دارد و جراحی فیوژن یا خشک کردن مهره ها را به منظور تسکین درد انجام می دهد.البته باید دانست که جراحی فیوژن با خطر ها و عوارض خاص خودهمراه است. یکی از عوارض برداشتن کل دیسک اسیب دیده این است که بیمار توانایی حرکت بخشی از ستون فقرات خود را از دست می دهد. در مورد درمان قطعی دیسک کمر بیشتر بدانید.

جراحی فیوژن ستون فقرات

در این روش دو مهره ی مجاور توسط جراح به یکدیگر متصل می شوند. برای این اتصال از میله ها و پیچ های کوچکی استفاده میشود. این جراحی با هدف پیشگیری از درد  ناشی از حرکت کردن مهره ها روی همدیگر در افرادی که دیسک آن ها به طور کامل از بین رفته باشد انجام می شود. درمان دیسک گردن چیست؟

دیسککتومی کمر

این جراحی به منظور درمان دیسک آسیب دیده در ناحیه ی کمری ستون فقرات انجام می شود. این روش به دو صورت انجام می شود که شامل دیسککتومی آرتروسگوپی کم تهاجمی و جراحی باز ستون فقرات انجام می شود.

در نوع کم تهاجمی این جراحی بخشی از دیسک آسیب دیده با استفاده از ابزار بسیار ریز و ظریف جراحی برداشته می شود و به این ترتیب فشار از روی نخاع برداشته می شود.اما در روش جراحی باز، ابتدا برش بزرگی روی کمر بیمار ایجاد شده و عضله ها کنار زده می شوند. سپس بخشی از دیسک برجسته یا تمام آن را از بدن خارج می کنند. جراحی باز تهاجمی تر است و مدت زمان بیشتری طول می کشد، با این حال از جراحی بسته متداول تر می باشد.

هزینه-جراحی-ستون-فقرات

سایر جراحی های نخاع و ستون فقرات

روش های فوق جراحی های متداولی هستند اما انواع دیگری از جراحی ها نیز انجام می شود که در زیر به آن ها می پردازیم:

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی: در این روش شکستگی های فشاری مهره ها که در اثر پوکی استخوان به وجود آمده است ترمیم می شوند. در این جراحی سیمان استخوانی چسب مانندی را در هر دو عمل تزریق می کند، این سیمان بعد از تزریق سفت شده و جایگزین بافت از بین رفته می شود.

فورامینوتومی: در این جراحی حفره ی استخوانی در محل خروج ریشه عصب از نخاع بزرگ می شود تا برجستگی دیسک ها یا پهن شدن مفصل ها با گذر زمان به عصب ها فشار نیاورد.

نوکلئوپلاستی یا دکمپرشن دیسک با پلاسما: این روش برای درمان کمر درد ناشی از فتق دیسک خفیف استفاده می شود. در این نوع  سوزنی وارد دیسک می شود و دستگاه لیزر پلاسما را به سوزن متصل کرده و نوک سوزن گرم می شود.به این ترتیب بافت دیسک تبخیر شده و در نتیجه دیسک کوچکتر شده و فشار از روی عصب ها برداشته می شود.

تعویض دیسک مصنوعی: تعویض دیسک عمل جایگزینی برای فیوژن ستون فقرات است که برای درمان آسیب دیدگی شدید دیسک انجام می شود. در این جراحی ستون فقرات دیسک را برمی دارند و دیسکی مصنوعی را جایگزین آن می کنند تا ارتفاع و حرکت بین مهره ها بازیابی شود.

عوارض جراحی نخاع و ستون فقرات

خونریزی، لخته شدن خون، ورم در ساق، مچ و یا پا، حساسیت به لمس و یا قرمزی که می تواند در بالا یا پایین زانو گسترش یابد، درد در ساق پا، آمبولی ریه، درد ناگهانی در قفسه سینه، تنگی نفس و … ممکن است پس از جراحی ستون فقرات اتفاق بیافتد. شایان ذکر است که احتمال بروز این عوارض در صورت مراجعه به پزشک متخصص صفر می باشد.

روشهای-جراحی-ستون-فقرات

هزینه جراحی نخاع و ستون فقرات

هزینه جراحی با توجه به حاد بودن مشکل، نوع بیمه، تخصص پزشک و نوع بیمارستان متفاوت می باشد. به جهت اطلاع دقیق از هزینه ها ضروری است که به جراح مغز و اعصاب مراجعه شود.

کلام آخر

با انجام جراحی نخاع و ستون فقرات می توان مشکلاتی نظیر کمر درد همراه با تب، مشکلات مربوط به کنترل روده یا مثانه، احساس ضعف یا درد پا و … را درمان نمود.

دکتر یوسف کریمی

جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات
– گذراندن دوره پزشکی عمومی در دانشگاه پزشکی ایران
– گذراندن دوره تخصصی جراحی مغز و اعصاب دانشگاه اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *