دکتر یوسف کریمی / جراحیهای کم تهاجمی / جراحی کم تهاجمی ستون فقرات چیست؟
۶ دقیقه
جراحی کم تهاجمی ستون فقرات

جراحی کم تهاجمی ستون فقرات چیست؟

آنچه می خوانید...

روش جراحی تهاجمی ستون فقرات جراحی است که به منظور اصلاح مشکلات بیمار، نیاز به یک برش طولانی 6-8 اینچی و مقدار زیادی برش عضلانی برای رسیدن به ستون فقرات دارد. این روش درمانی منجر به بهبودی طولانی‌مدت و ایجاد اسکارهای می گردد. این در حالی است که جراحی ستون فقرات کم تهاجمی از برش‌های کوچک (حدود 1 تا 2 اینچ) برای دسترسی به دیسک‌ها یا مهره‌های آسیب‌دیده ستون فقرات بدون نیاز به مقدار زیادی برش عضلانی یا ضربه به ساختارهای اطراف ستون فقرات استفاده می‌کند. پس از ایجاد برش ها، از اشعه ایکس (معروف به فلوروسکوپی) و ابزارهای جراحی کوچک برای ترمیم دیسک ها یا مهره های آسیب دیده ستون فقرات استفاده می شود. در ادامه بیشتر به جراحی کم تهاجمی ستون فقرات و مزایای آن پرداخته شده است.

جراحی کم تهاجمی ستون فقرات چیست؟

در جرحی کم تهاجمی ستون فقرات، نه تنها برش ها بسیار کوچکتر هستند، بلکه در واقع می توان این عمل را به صورت سرپایی انجام داد و بسیاری از بیماران می توانند در همان روز به خانه برگردند. شایان ذکر است که پس از جراحی بسته دیسک کمر یا جراحی لیزر دیسک کمر بیمار بسیار سریع می تواند به سبک زندگی فعال و سالم بازگردند.

هزینه جراحی کم تهاجمی ستون فقرات

انواع جراحی های کم تهاجمی ستون فقرات

بسیاری از افراد از اصطلاحات مختلفی برای توصیف جراحی کم تهاجمی ستون فقرات استفاده می کنند و همه آنها به رویکرد و روند مشابهی برای جراحی ستون فقرات اشاره می کنند.

اصطلاحات رایج عبارتند از:

جراحی ستون فقرات با لیزر

در اصل، اصطلاح “لیزر ستون فقرات”  یک روش جراحی ستون فقرات با حداقل است. این اصطلاح در طول زمان بسیار رایج شده است. اغلب اوقات، این تصور غلط وجود دارد که جراحی بسته و با استفاده از لیزر کارایی جراحی باز را ندارد، در حالی که نتایج حاصل از این جراحی شگفت انگیز است. جراحی ستون فقرات با لیزر نوعی جراحی است که از برش های کوچک و تکنیک های کم تهاجمی استفاده می کند.

جراحی آندوسکوپی ستون فقرات

این نوع درمان آسیب ستون فقرات با استفاده از یک ابزار نازک و تلسکوپ مانند به نام آندوسکوپ انجام می شود. آندوسکوپ به یک دوربین فیلمبرداری کوچک متصل می‌شود و از طریق برش‌های کوچک وارد بدن می‌شود تا دید داخل بدن بیمار را به جراحان بدهد. علاوه بر این، ابزارهای جراحی کوچک را می توان از طریق برش های کوچک برای انجام جراحی وارد بدن بیمار کرد.

اکثر جراحی های ستون فقرات که کم تهاجمی در نظر گرفته می شوند، آندوسکوپی هستند. جراحی آندوسکوپی ستون فقرات به جراح این امکان را می دهد که از یک برش کوچک برای دسترسی و درمان مهره های آسیب دیده با استفاده از لوله های گشادکننده، سیم های راهنما و تصویربرداری متحرک اشعه ایکس استفاده کند.

برخی از اقداماتی که می توان به کمک جراحی آندوسکوپی ستون فقرات انجام داد شامل کاهش فشار می باشد.تنگی کانال ناشی از باریک شدن کانال نخاعی است که باعث فشار روی اعصابی می شود. در این جراحی ستون فقرات، پزشک از ابزارهای آندوسکوپی برای بزرگ کردن کانال استفاده می کند.

هزینه جراحی کم تهاجمی ستون فقرات

جراحی کم تهاجمی ستون فقرات گردنی

در انتهای دیگر ستون فقرات، اگر درد مزمن گردن و قسمت بالایی کمر را تجربه می کنید، پزشک ممکن است جراحی ستون فقرات گردنی شما را توصیه کند. این روش از این نظر مشابه است که پزشک شما سعی می کند استخوان را جدا کند و کانالی را که عصب آسیب دیده از آن عبور می کند، گسترش دهد.

لامینکتومی کم تهاجمی

در بسیاری از مواقع، روش هایی که در بالا توضیح داده شد، روشی است که به عنوان “لامینکتومی” شناخته می شود. لامینکتومی جراحی است که با برداشتن لامینا  که قسمت پشتی مهره‌ای که کانال نخاع شما را می‌پوشاند، منجر به ایجاد فضا می گردد. لامینکتومی که به عنوان جراحی رفع فشار نیز شناخته می شود و کانال نخاعی بیمار را بزرگ می کند. این امر منجر به برداشتن تا فشار روی نخاع یا اعصاب کاهش یابد. اگرچه این روش‌های اساسی هستند، اما این جراحی‌های ستون فقرات اغلب به روش‌های کم تهاجمی انجام می‌شوند. در مورد درمان قطعی دیسک کمر بیشتر بدانید.

جراحی فیوژن ستون فقرات با دسترسی جانبی

در جراحی فیوژن، جراح دو مهره آسیب دیده را به هم متصل می کند. در حالی که قبلاً این جراحی باز بود، پیشرفت‌های پزشکی این امکان را به آن داده است که این جراحی یک جراحی ستون فقرات با حداقل تهاجم باشد.

در این روش جراح شما به ستون فقرات از کنار بدن دسترسی پیدا می کند. این روش از طریق برش های کوچکتر با استفاده از تصویربرداری اشعه ایکس و نظارت بر عصب انجام می شود. از آنجایی که این کار را می توان با استفاده از تکنیک های آندوسکوپی انجام داد، این روش می تواند مزایای مشابهی مانند سایر جراحی های کم تهاجمی ستون فقرات داشته باشد، از جمله اقامت کوتاه تر در بیمارستان، درد کمتر و بهبودی سریع تر.

عوارض جراحی کم تهاجمی ستون فقرات

جراحی ستون فقرات با حداقل تهاجمی اولتراسونیک

آخرین روشی که بررسی خواهیم کرد روشی است که از یک تکنیک نسبتاً جدید و مبتکرانه استفاده می کند که از یک تیغه اولتراسونیک برای برش استخوان بدون ایجاد اختلال در بافت های اطراف استفاده می کند. پتانسیل استفاده از این تکنیک در طیف وسیعی از بیماری ها وجود دارد.

مزایای جراحی کم تهاجمی ستون فقرات

جراحی کم تهاجمی ستون فقرات مزایای زیادی نسبت به جراحی باز دارد. جراحی کم تهاجمی ستون در واقع نوعی جراحی بر روی استخوان های ستون فقرات بیمار می باشدو در این نوع جراحی از برش های کوچک تری نسبت به جراحی استاندارد استفاده می شود. این امر اغلب منجر به ایجاد آسیب کمتری به ماهیچه های مجاور و سایر بافت ها می گردد. همچنین روش کم تهاجمی منجر به درد کمتر و بهبودی سریع بعد از جراحی شود. جراحی کم تهاجمی ستون فقرات یک گزینه جذاب در هر کجا که امکان دارد است.

از جمله مزایای جراحی ستون فقرات با حداقل تهاجمی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  •     عدم نیاز به بیهوشی کامل
  •     از دست دادن خون کمتر در حین جراحی.
  •     آسیب کمتر عضلانی و بافت نرم.
  •     کاهش خطر عفونت
  •     درد کمتر بعد از جراحی
  •     اقامت کوتاهتر در بیمارستان (چند روز در مقابل حدود یک هفته).
  •     زمان بهبودی کوتاه‌تر (چند ماه در مقابل یک سال).
  • با یک برش کوچک و بهبودی آسان تر
جراحی  کم تهاجمی ستون فقرات

هزینه جراحی کم تهاجمی ستون فقرات

هزینه جراحی کم تهاجمی ستون فقرات بسته به حاد بودن مشکل، درمان انتخابی، تخصص پزشک انتخابی متفاوت می باشد. به منظور اطلاع دقیق از هزینه ها ضروری است که با جراح مغز و اعصاب مشاوره شود.

کلام آخر

جراحی بسته ستون فقرات از جمله جراحی های کم تهاجمی است که دارای سرعت بهبود کوتاه مدت و نقاهت کوتاه است. این روش درمانی به سرعت منجر به بهبود حال بیمار گشته و درمانی موثر می باشد.

دکتر یوسف کریمی

جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات
– گذراندن دوره پزشکی عمومی در دانشگاه پزشکی ایران
– گذراندن دوره تخصصی جراحی مغز و اعصاب دانشگاه اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *