دکتر یوسف کریمی / ستون فقرات / سرخوردگی مهره چیست ؟
درمان سرخوردگی مهره

سرخوردگی مهره چیست ؟

سرخوردگی و اسپوندیلولیستزیس جابجایی مهره ای است که در آن استخوان از موقعیت مناسب خود خارج می شود و روی استخوان زیر آن می لغزد. اغلب این جابجایی به دنبال آسیب به ستون فقرات رخ می دهد. اگر حرکت بیش از حد انجام شود و استخوان ها شروع به فشار بر روی اعصاب می کنند و ممکن است برای اصلاح وضعیت جراحی لازم باشد. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا بیشتر درمورد درمان سرخوردگی مهره بدانید.

سرخوردگی عارضه جابجایی مهره ای است که در آن استخوان از موقعیت مناسب خود خارج می شود. هنگامی که یک مهره از حالت مناسب خارج می شود، دیسک ها ممکن است آسیب ببینند. برای اصلاح این وضعیت، جراح ستون فقرات دیسک آسیب دیده را برمی دارد. سپس مهره لغزیده به حالت قلب خود باز می گردد و فشار روی عصب نخاعی کاهش می یابد. این عارضه منجر به مواردی مانند مشکلات زیر می شود:

• کمر درد مزمن
  • احساس بی حسی در ناحیه کمر
  • ضعف پاها
  • آسیب موقت یا دائمی ریشه های عصبی نخاعی
  • از دست دادن کنترل مثانه
علل سرخوردگی مهره

بیشتر بخوانید : جراحی تومور مخچه

انواع سرخوردگی مهره

انواع سرخوردگی مهره عبارتند از:

• سرخوردگی مهره دیسپلاستیک: ناشی از نقص در بخشی از مهره
  • سرخوردگی مهره ایستم: ممکن است در اثر ضربه های مکرر ایجاد شود و در ورزشکارانی که در معرض حرکات هایپراکستنشن قرار دارند، شایع تر است.
  • سرخوردگی مهره دژنراتیو: با دژنراسیون غضروف به دلیل تغییرات آرتریت در مفاصل رخ می دهد.
  • سرخوردگی مهره تروماتیک: ناشی از شکستگی ساقه، لامینا یا مفاصل فاست در نتیجه ضربه مستقیم یا آسیب به مهره‌ها
  • سرخوردگی مهره پاتولوژیک: ناشی از نقص یا ناهنجاری استخوان، مانند تومور. در مورد درمان آسیب ستون فقرات بیشتر بدانید.

شدت سرخوردگی مهره ها چگونه درجه بندی می شود؟

سرخوردگی مهره ها در درجات زیر طبقه بندی می شود:

• گرید1: کمتر از 25% لغزش
  • گرید 2: 25-50٪ لغزش
  • گرید 3 50-75% لغزش
  • گرید 4: 75-100٪ لغزش

علائم سرخوردگی مهره

علائم ممکن است از خفیف تا شدید متفاوت باشد. در برخی موارد ممکن است اصلاً علائمی وجود نداشته باشد. سرخوردگی مهره می تواند منجر به افزایش لوردوز که منجر به کیفوز یا گرد شدن کمر شود، شود. زیرا ستون فقرات از حالت عادی خارج می شوند. در مورد انحراف ستون فقرات بیشتر بدانید.

علائم ممکن است شامل موارد زیر نیز باشد:

• درد پایین کمر
  • سفتی عضلانی (عضله سفت همسترینگ)
  • درد، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در ران ها و باسن
  • حساسیت در ناحیه مهره ای که در جای خود قرار ندارد
  • ضعف در پاها
  • سفتی، که باعث تغییر در وضعیت و راه رفتن می شود
  • حالت نیمه کایفوتیک (خمیده به جلو)
  • دروازه شناور در موارد پیشرفته
  • درد کمر در امتداد عصب سیاتیک
  • تغییرات در عملکرد مثانه
  • اسپوندیلولیستزیس همچنین ممکن است هنگام حرکت به حالت عمودی احساس لغزش و هنگام نشستن و تلاش برای ایستادن درد ایجاد کند.

علل سرخوردگی مهره دژنراتیو

هر سطح از ستون فقرات از یک دیسک در جلو و مفاصل فاست جفت شده در پشت تشکیل شده است. دیسک به عنوان یک ضربه گیر در بین مهره ها عمل می کند، در حالی که مفاصل فاست جفت شده حرکت را مهار می کنند. آنها به ستون فقرات اجازه می دهند تا به جلو (خم شدن) و به عقب (کشش) خم شود، اما اجازه چرخش زیاد را نمی دهند. با افزایش سن مفاصل فاست، ممکن است ناکارآمد شوند و اجازه خم شدن بیش از حد را بدهند و به یکی از مهره‌ها اجازه می‌دهند روی دیگری به جلو بلغزند. در مورد درمان قطعی دیسک کمر بیشتر بدانید.

تشخیص سرخوردگی مهره

تشخیص سرخوردگی مهره دژنراتیو

سرخوردگی مهره دژنراتیو توسط جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات از طریق یک فرآیند 3 مرحله ای تشخیص داده می شود:

• تاریخچه پزشکی: در درجه اول مروری بر علائم بیمار و آنچه که علائم را بهتر یا بدتر می کند.
  • معاینه فیزیکی:  بیمار از نظر علائم فیزیکی مانند دامنه حرکت، انعطاف پذیری، هرگونه ضعف عضلانی یا علائم عصبی معاینه می شود.
  • آزمایشات تشخیصی: اگر پس از تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی مشکوک به سرخوردگی مهره باشد، ممکن است برای تایید تشخیص و یا رد سایر علل احتمالی علائم بیمار، عکس برداری با اشعه ایکس انجام شود. بر اساس نتایج اشعه ایکس، ممکن است آزمایش‌های بیشتری مانند اسکن MRI برای به دست آوردن بینش اضافی تجویز شود. سی تی اسکن یا ام آر آی ممکن است برای تشخیص بیشتر میزان آسیب و درمان های احتمالی استفاده شود.
  • عکس برداری” یک عکس برداری ساده از پشت هر گونه ترک، شکستگی یا لغزش مهره ها را که نشانه سرخوردگی مهره هستند نشان می دهد.

آیا سرخوردگی مهره منجر به تنگی ستون فقرات می شود؟

در موارد سرخوردگی مهره دژنراتیو، مفاصل فاست دژنره شده تمایل به افزایش اندازه دارند و مفاصل فاست بزرگ شده سپس به کانال نخاعی که از وسط ستون فقرات می گذرد نفوذ کرده و باعث تنگی ستون فقرات کمری می شود.

علل سرخوردگی مهره

درمان های غیر تهاجمی عبارتند از:

• کاربرد گرما درمانی یا سرما درمانی
  • داروهای ضد درد
  • فیزیوتراپی
  • تزریقات اپیدورال
سرخوردگی مهره کمر

اگر بیمار دارای موارد زیر باشد، ممکن است برای جوش دادن مهره های جابجا شده به جراحی نیاز باشد:

• درد شدیدی که با درمان بهتر نمی شود
  • جابجایی شدید استخوان ستون فقرات
  • ضعف عضلات پا یا هر دو ساق پا

فرآیند جراحی، مهره‌ها را مجدداً مرتب می‌کند، آنها را با یک میله کوچک که با پیچ ساقه‌ای متصل است، در جای خود ثابت می‌کند، و با یا بدون افزودن یک میان‌تنه (پیوند استخوان یا قفس) بین مهره‌ها از پهلو یا جلو، به ستون فقرات ثبات می‌بخشد. در مورد جراحی نخاع و ستون فقرات بیشتر بدانید

سر خوردگی مهره ها عارضه شایعی است که به دلیل ساییدگی دیسک‌های بین مهره‌ای و رباط‌ها اتفاق می افتد. این عارضه منجر به درد و افت زندگی فرد می گردد، لذا درمان به موقع این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.