دکتر یوسف کریمی / ستون فقرات / درد مفاصل فاست کمر
۴ دقیقه
درمان سندروم مفصل فاست دکتر یوسف کریمی متخصص مغز و اعصاب

درد مفاصل فاست کمر

آنچه می خوانید...

سندروم مفصل فاست یک بیماری مشابه آرتریت ستون فقرات می باشد. از نخستین علامت های آن درد کمر و گردن می باشد. غضروف داخل مفصل فاست به دلیل تغییرات ژنراتیو در مفاصل بین استخوان های ستون فقرات تجزیه و ملتهب می شود . همین امر درد را در انتهای اعصاب مجاور ایجاد می کند. بسیاری از افرادی که به سندورم مفصل فاست مبتلا هستند به دلیل نامعلوم بودن علت درد تحت درمان هایی قرار می گیرند که نتایج اثر بخشی ندارد. در حال حاضر علت 15 تا 30 درصد کمردردها، سندروم فاست می باشد . بنابراین اگر کمر درد شما با درمان هایی که تاکنون به کار گرفته اید بهبود نیافته است بهتر است برای نتیجه بخش بودن و اثر بخشی هر چه سریعتر درمان ، به بهترین متخصص ستون فقرات مراجعه نمایید. ما در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در ارتباط با سندروم مفصل فاست ارائه دهیم.

سندروم مفصل فاست چه علائمی دارد؟

سندروم مفصل فاست علائم ویژه ای دارد که ممکن است با کمردرد مزمن اشتباه گرفته شود. با توجه به موارد زیر علائم این سندورم عبارتند از :

  • هنگام ساکن ایستادن و یا راه رفتن درد بدتر می شود.
  • هنگام حرکت فلکشن و اکستنشن بدتر می شود.
  • درد در ناحیه کمر به صورت آبشاری می باشد.
  • درد به باسن انتقال پیدا کرده و مانند درد پارگی دیسک کمر می باشد.
  • درد سراسری به گردن سرایت می کند.
  • با گرم کردن درد بهتر شده اما به محض سرد شدن عود کرده و یا حتی بدتر می شود.
  • با رطوبت درد بدتر شده و با هوای خشک بهتر می شود.

تشخیص سندروم مفصل فاست

همانگونه که خاطرنشان شد، تشخیص این سندروم به دلیل اشتباه گرفتن آن با کمر درد کمی دشوار می باشد. بسیاری از مراجعه کنندگان با داشتن تمامی علائم بالا از درد بسیار درد ناحیه کمر و گردن شکایت می کنند. پزشک قبل از بررسی سندروم مفصل فاست باید از عدم هر گونه اختلال استئوپاتیک دور مطمئن شود. چرا که این اختلال می تواند سبب کمر درد، انقباض دیافراگم و یا اختلال عملکر معده و مثانه شود. برای تشخیص این سندروم  آزمایشات زیر تجویز می شود:

  • سی تی اسکن
  • تست انفیلتراسیون ونیر ( این تست با بی حسی موضعی انجام می شود)

درمان  سندروم مفصل فاست

درمان مفصل فاست با تزریق مقداری کورتیزون به عصب حامل درد اتفاق می افتد. پس از تزریق انتظار می رود، درد بیمار تا 50 درصد کاهش یافته باشد.

تزریق کورتیزون برای کاهش درد مفصل فاست دکتر یوسف کریمی

یکی دیگر از روش های درمان این سندروم عصب کشی است . در این روش با گرما به رشته های عصبی آسیب می رسانند و این رشته ها دیگر قادر به انتقال درد نیستند. در حال حاضر روش عصب کشی در صورتی که توسط متخصص انجام شود مناسب تر و اثر بخش تر می باشد. در میان شایع ترین عوارضی که پس از عصب کشی ممکن است انفاق بیفتد کمر درد  و سوزش کمر تا 10 روز ممکن است وجود داشته باشد.

عصب کشی در سندرم مفصل فاست دکتر یوسف کریمی

در صورتی که روش های بالا برای بیمار اثر بخش نباشد جراحی توسط متخصص مغز و اعصاب انجام می شود. جراح با از بین بردن تحرک پاتولوژيک درد را از بین برده و حرکات بیش از حد مسئول سندورم درمان می شود. طبیعی است که بعد از عمل مراقبت های ویژه ای باید توسط بیمار رعایت شود.

جراحی در مفصل فاست دکتر یوسف کریمی

بیشتر بخوانید : مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی ستون فقرات

انواع جراحی سندروم مفصل فاست

دو روش جراحی متداول در درمان سندروم مفصل فاست به کار گرفته می شود که به شرح زیر می باشد :

ریزوتومی فاست

در این روش جراح از یک فلورسکوپ استفاده کرده و با وارد کردن ابزار خاصی به مفصل فاست دسترسی پیدا کرده و عصب را داغ کرده و آن را قطع می کند. در جراحی ریزوتومی یک عصب به طور عمدی توسط جراح از بین می رود.هدف از این جراحی از بین بردن اعصابی است که درد را از محل فاست به مغز منتقل می کنند.

فیوژن مفصل

این نوع جراحی با جوش دادن و خشک کردن مهره های مجاور همراه است تا حرکتی بین آن ها صورت نگیرد. هنگامی که حرکت مهره ها سلب شود مفاصل فاست هم حرکت نکرده و در نهایت درد بیمار از بین می رود. در این جراحی مهره ها از پشت به یکدیگر متصل می شوند.

کلام آخر

درد در سندروم مفصل فاست با انجام برخی فعالیت ها مانند گرم کردن کمر ، استراحت روی محل نرم ، فیزیوتراپی و تقویت ستون مهره ها و هم چنین تزریق داروهای ضدالتهاب و شل کننده عضلات ممکن است بهبود یابد و کنترل شود. اما در صورتی که با به کارگیری تمامی این اقدامات درد بهبود نیافت متخصص مغز و اعصاب فرآیندهای درمانی بیشتری برای شما در نظر می گیرد.

دکتر یوسف کریمی

جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات
– گذراندن دوره پزشکی عمومی در دانشگاه پزشکی ایران
– گذراندن دوره تخصصی جراحی مغز و اعصاب دانشگاه اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *