دکتر یوسف کریمی / مغز و اعصاب / تفاوت ام اس با سندروم گیلن باره
۵ دقیقه
سندروم گیلن باره

تفاوت ام اس با سندروم گیلن باره

آنچه می خوانید...

سندروم گلین باره یک اختلال نادر بوده که همانند ام اس سیستم ایمنی شروع به حمله به اعصاب می کنند. نتیجه این سندروم فلج عضلات می باشد. نکته ای که در مورد این سندروم وجود دارد این است که می تواند با سیستم تنفسی درگیر شود و فرد را به کام مرگ بکشاند. یکی از اولین علائم این سندروم ضعف و گزگز در اندام های مختلف بدن مانند دست ها و پاها می باشد. در مراحل بعدی بیمار حتی توانایی بلع غذا را هم ندارد و در نهایت این فلج شدن و شل شدن اعصاب به حدی می رسند که بیمار حتی توانایی تنفس خود را از دست می دهد. سندروم گلین باره بیماری نادری است اما می تواند افراد را به کام مرگ بکشاند. ما دراین مقاله قصد داریم اطلاعاتی در رابطه با این سندروم ارائه دهیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

سندروم گیلن باره چیست؟

سندروم گلین باره یک  اختلال عصبی بسیار نادر اما جدی می باشد. سیستم ایمنی بدن سلول های عصبی سالم را به عنوان دشمن شناسایی کرده و به آن ها حمله می کند. این بیماری در ابتدا خود را با ضعف و گزگز نشان می دهد و به مرور به فلج منجر می شود.

علت دقیق این بیماری مشخص نیست اما عموما توسط یک عفونت مانند گاستروانتریت که سبب التهاب معده و روده و یا عفونت ریه می شود ایجاد می شود. این سندروم با احتمال 1 در 100000 اتفاق می افتد.

درمان قطعی برای بیماری ارائه نشده است اما می توان شدت نشانه های بیماری و مدت زمان آن را کنترل کرد. انواع مختلف گیلن باره وجود دارد، اما شایع ترین شکل آن “پلی رادیکولونوروپاتی میلین زدایی التهابی حاد (CIDP)” است. این اختلال باعث آسیب به میلین می شود

انواع دیگر شامل سندرم میلر فیشر، که بر اعصاب کرانیال (جمجمه ای) اثر می گذارد.

این اختلال شبیه به  ام اس به میلین آسیب می رساند. در توضیح این بیماری می توان گفت  که درواقع اگر میلین در سیستم عصبی مرکزی یعنی مغز و نخاع آسیب ببیند بیماری ام اس، و اگر در سیستم عصبی محیطی یعنی اعصاب بدن آسیب ببیند بیماری گیلن باره ایجاد می شود

علائم سندرم گیلن باره چیست؟

در این  سیستم ایمنی به اعصاب محیطی حمله ور می شوند. اعصاب در سیستم محیطی بدن سبب ارسال سیگنال ها از مغز به باقی عضلات می شوند. اگر این اعصاب آسیب ببیند عضلات در مقابل سیگنال هایی که از مغز دریافت می کنند پاسخی نمی دهند.

اولین علامت احساس سوزن سوزن شدن در پاها بوده و مدتی بعد به دست و بازوان کشیده می شود.

این علائم می توانند به سرعت پیشرفت کنند حتی در برخی بیماران در عرض چند ساعت علائم به صورت جدی ظاهر می شوند. این علائم به شرح زیر می باشند:

  • احساس سوزش و خارش شدید در انگشتان
  • ضعف عضلانی در پاها و در نهایت احساس بی حالی و بی جونی
  • عدم توانایی پیاده روی
  • عدم توانایی حرکت دادن چشم ها و یا حتی صبحت کردن و بلعید
  • از دست دادن کنترل ادرار  و مثانه
  • تپش قلب شدید و افزایش ضربان قلب
  • دشواری تنفسی
  • فلجی در دست ها  و پاها
  • بی حرکت شدن پاها
  • احساس ناتوانی در چرخاندن سر
سندروم گیلن باره

سندرم گیلن باره چگونه تشخیص داده می شود؟


تشخیص این سندورم در مرحله اول بسیار دشوار است چرا که بسیار شبیه دیگر بیماری هایی می باشد که بر اعصاب محیطی تاثیر می گذارند مانند:

  • بوتولیسم
  • مننژیت
  • مسمومیت با فلزات سنگین ( ممکن است با موادی مانند سرب ، جیوه و آرسنیک ایجاد شود)

پزشک معمولا با مشاهده علائم و سابقه خانوادگی سوالاتی از شما می پرسد که می تواند در تشخیص این بیماری به او کمک کننده باشد. هم چنین انجام تست های زیر برای کمک به تایید تشخیص ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد:

  1. پونکسیون کمری

در این آزمایش که عموما به آن کشیدن آب نخاع گفته می شود مقدار کمی از مایع مغزی نخاعی ستون فقرات کشیده می شود و به آزمایشگاه فرستاده می شود تا سطوح پروتئین آن مورد سنجش قرار بگیرد.

  • الکترومایوگرافی

این روش یک آزمایش عملکرد عصبی می باشد که با نام نوار عضله شناخته می شود. در نتیجه این تست پزشک می تواند بین نوروپاتی، میوپاتی و مشکلات سیستم عصبی مرکزی تمایز گذاشته و اختلال را بهتر تشخیص دهد.

  • تست هدایت اعصاب

این آزمایش عصبی برای تشخیص پاسخ اعصاب بدن به محرک های خارجی صورت می گیرد.

درمان سندروم گیلن باره چگونه است؟

این سندروم یک بیماری التهابی خود ایمنی می باشد. معمول اوقات به طور خود به خودی برطرف می شود.

با اینحال در صورت بروز علائم لازم است به بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران مراجعه شود. چرا که ممکن است سبب مرگ افراد شود. اگر فلج روی دیافگرام یا ماهیچه های قفسه سینه تاثیر بگذارند می توانند سبب ایست تنفسی شود و یا تنفس فرد به سختی منجر شود.

هدف از درمان کاهش شدت حمله های عصبی بوده و هم چنین عملکرد اعصاب محیطی باید کنترل شود.

دکتر یوسف کریمی

جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات
– گذراندن دوره پزشکی عمومی در دانشگاه پزشکی ایران
– گذراندن دوره تخصصی جراحی مغز و اعصاب دانشگاه اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *