دکتر یوسف کریمی / مقالات / سی تی اسکن مغز
سی تی اسکن مغز

سی تی اسکن مغز که سی‌تی اسکن سر یا جمجمه نیز نامیده می‌شود نوعی از اسکن می‌باشد که با استفاده از اشعه ایکس، تصویر واضح و دقیقی از جمجمه، بافت مغز و عروق خونی آن ارائه می‌دهد. سی‌تی اسکن یک روش بدون درد و غیرتهاجمی بوده که توسط تکنسین رادیولوژی و در مراکز تصویربرداری انجام می‌شود. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا بیشتر در مورد این ابزار تشخیص موثر بیماری های مغزی بدانید.

سی تی اسکن مغز

سی‌ تی اسکن مغز نه تنها اطلاعات با ارزشی را از بافت مغز در اختیار پزشک قرار می‌دهد بلکه حاوی اطلاعاتی در مورد قسمت‌های مختلف صورت مانند چشم، ساختار بینی، سینوس‌ها، استخوان‌های صورت و گوش داخلی نیز می‌باشد، البته اطلاعاتی که در این موارد ارائه می‌دهد محدود می‌باشد زیرا تمرکز اصلی بر ارائه تصاویر از مغز بیمار می‌باشد. رادیولوژی فقط تصاویری از استخوان‌های جمجمه را ارا‌ئه می‌دهد اما از بافت نرم مغز و رگ‌های خونی اطلاعاتی نمی‌تواند تهیه کند، تصاویری که با ام آر آی به دست می‌آید واضح تر می‌باشد و بیانگر جزئیات بیشتری می‌باشد اما نتایج حاصل از سی تی اسکن نسبت به ام آر آی بسیار سریعتر آماده می‌شود، بنابراین در مواردی که پزشک احتیاج دارد نتایج را به سرعت بررسی نماید سی‌تی اسکن نسبت به رادیولوژی و ام آر آی ارجح می‌باشد. در مورد ضربه مغزی بیشتر بدانید.

هزینه سی تی اسکن مغزی

در چه مواردی سی تی اسکن از سر انجام می‌شود؟

• در مواردی که بیمار دچار علائمی مانند سردرد، سرگیجه، تشنج، بی‌حسی، مشکلات گفتاری، بینایی و شنوایی است و پزشک نمی‌تواند علت آن‌ها را تشخیص بدهد
  • در مواردی که به سر ضربه‌ای وارد شده است
  • خونریزی مغزی که به علت سکته مغزی، آسیب به سر یا آنوریسم ایجاد شده است
  • تشخیص تومورهای مغزی
  • تشخیص وجود هر گونه شی خارجی در جمجمه مانند شیشه یا فلز
  • مشکلات یا ناهنجاری های جمجمعه مانند شکستگی
  • قبل از جراحی‌های مغزی

با تصاویر حاصل از سی تی اسکن چه بیماری‌هایی را می‌توان تشخیص داد؟

• سرطان و تومورهای مغزی
  • سکته
  • هیدروسفالی
  • نقایص ژنتیکی هنگام تولد

اطلاعاتی که پزشک توسط سی تی اسکن کسب می‌کند

• تشخیص انواع بیماری‌های مغزی
  • انتخاب بهترین و مناسب‌ترین روش درمانی برای بیمار
  • برنامه‌‌ریزی جهت انجام جراحی های مغز و جمجمه
  • بررسی نتایج حاصل از درمان یا جراحی‌هایی که قبلاً انجام شده است. در مورد تومور مغزی بیشتر بدانید.
  • آمادگی پیش از انجام سی‌ تی اسکن
  • هرگونه جواهر و زیرآلات خود را پیش از ورود به اتاق سی‌تی اسکن خارج نمائید.
  • اگر در گیره‌ی مو شما جسمی فلزی قرار دارد، گیره موی خود را خارج نمائيد.
  • لباس‌های راحت و گشاد بپوشید تا در زمانی که روی تخت دراز می‌کشید دچار ناراحتی نباشید.

بیشتر بخوانید : درمان انواع سردرد

نحوه انجام سی‌تی اسکن

بعد از اینکه کفش های خود را درآوردید با کمک تکنسین روی یک تخت دراز می‌کشید، سپس تکنسین اتاق را ترک می‌کند و از اتاق شیشه‌ای روبرو با شما ارتباط برقرار می کند، با حرکت اسکنر سر شما داخل تونلی قرار می‌گیرد که با سرعت بالایی در اطراف سر شما شروع به چرخش می‌کند، در حین چرخش تصاویر مورد نیاز از مغز شما تهیه می‌شود. ممکن است در مواردی تکنسین از شما بخواهد که نفس خود را حبس نمائيد. در تمام طول این فرآیند باید کاملاً بدون حرکت باشید و سر خود را به هیچ وجه تکان ندهید. در مورد درمان تومور های ستون فقرات بیشتر بدانید.

عکس سی تی مغز

سپس تصاویر چاپ می‌شود یا لینک آن برای شما ارسال خواهد شد. گاهی اوقات چند ساعت پیش از شروع سی تی اسکن ممکن است از شما خواسته شود که چیزی میل نکنید، سپس ماده‌ای حاجب داخل رگ شما تزریق می‌شود، این ماده باعث می‌شود میزان کنتراست در قسمت‌های مختلف بافت مغز تغییر کند و در نتیجه قسمت‌های خاصی از بافت مغز با وضوح بیشتری در طی سی‌تی اسکن نمایان می‌شود. در واقع هر گونه جریان خون غیرطبیعی در اطراف مغز، رشد سلولی غیرطبیعی، انواع تومورها، مناطق دچار التهاب و آسیب‌های مغزی با تزریق ماده رنگی با جزئیات بیشتری مشخص می‌شود.

پس از پایان سی‌تی اسکن تخت شما از تونلی که داخل آن قرار داشتید خارج می‌شود، بعد از اینکه تکنسین اعلام کرد می‌توانید بلند شوید. کل این فرآیند به حدود 15 تا 30 دقیقه زمان نیاز دارد و هیچ گونه درد و ناراحتی برای شما ایجاد نخواهد کرد. اگر ماده رنگی برای شما تزریق شده است پس از پایان سی‌تی اسکن ممکن است از شما خواسته شود تا مدتی در مرکز تصویربرداری باقی بمانید تا اگر دچار واکنش‌های آلرژیک شدید سریعاً تحت رسیدگی قرار بگیرید، در غیر این‌صورت می‌توانید نتایج سی‌تی اسکن را تحویل بگیرید و به منزل بازگردید. اگر نیاز باشد تا نتایج توسط یک متخصص رادیولوژیست تفسیر شود، تصاویر در مرکز باقی خواهد ماند تا پس از آماده شدن تفسیر و گزارش سی‌تی اسکن برای شما یا پزشکتان ارسال شود.

تفسیر نتایج حاصل از سی تی اسکن مغز

در سی تی اسکن یک فرد سالم:

• جمجمه اندازه و موقعیت طبیعی دارد
  • هیچ گونه التهاب یا رشد سلولی در مغز دیده نمی‌شود
  • خونریزی یا لخته‌ی خون وجود ندارد.
  • رگ‌های خونی مغز در موقعیت طبیعی قرار داشته بدون هرگونه پارگی، آنوریسم و گرفتگی

هرگونه نتیجه‌ای که غیر از این موارد باشد نشان دهنده‌ی یک مشکل و بیماری می‌باشد و احتیاج به بررسی‌های بیشتر و مداخلات درمانی دارد. در مورد درمان قطعی دیسک کمر بیشتر بدانید.

اسکن مغز

آیا هزینه سی تی اسکن را بیمه تقبل می کند؟

در صورت داشتن بیمه پایه، درصدی از انجام سی تی اسکن را بیمه پایه تقبل می کند. همچنین در صورت وجود بیمه تکمیلی بسته به پوشش بیمه، هزینه سی تی اسکن تقبل می گردد. به منظور اطلاع دقیق از هزینه ها باید به مرکز تصویر برداری مراجعه نمایید. مرکز تصویر برداری پس از بررسی دقیق نسخه و موارد مورد نیاز، اقدام به اعلام هزینه های درمان می نمایند. در مورد آنوریسم مغزی بیشتر بدانید.

کلا آخر

سی تی اسکن مغز نوعی تصویر برداری به منظور تشخیص بیماری های مربوط به مغز می باشد. سی تی اسکن در واقع نوعی اسکن با استفاده از اشعه ایکس است و تصویر واضح و دقیقی از جمجمه، بافت مغز و عروق خونی آن ارائه می دهد. با کمک این روش می توان بسیاری از بیماری های مغز را تشخیص داد.