دکتر یوسف کریمی / ستون فقرات / شکستگی ستون فقرات
۵ دقیقه
شکستگی ستون فقرات

شکستگی ستون فقرات

آنچه می خوانید...

شکستگی ستون فقرات در افراد مختلف به دلایل متفاوتی اتقاق می افتد. بیشترین آمار شکستگی ستون فقرات مربوط به پوکی استخوان می باشد. حوادث بسیاری مانند افتادن از پله ها ، تصادفات رانندگی ، ضربات وارده و … همگی می توانند دلیل ایجاد شکستگی در ستون فقرات شوند. درمان برای گونه های مختلف شکستگی متفاوت می باشد. کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی از روش های درمانی در مواجه با شکستگی ستون فقرات به حساب می آیند. متداول ترین نوع شکستگی ستون فقرات شکستگی فشاری بدنه مهره می باشد. در صورتی که نیروی وارده زیاد باشد قطعات استخوان مهره ها به کانال نخاعی رانده شده که به آن شکستگی انفجاری نیز گفته می شود.

شکستگی ستون فقرات در هر جایی از بدن ممکن است اتفاق بیفتد. طبق تحقیقات و بررسی های انجام شده حدود 5 تا 10 درصد از شکستگی های ستون فقرات مربوط به ناحیه گردن (سرویکال) می شوند. هم چنین 60 تا 70 درصد شکستگی ها در ناحیه توراکولومبار ( محل اتصال قفسه سینه) و 20 تا 30 درصد در بالای ستون فقرات ایجاد می شوند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی شکستگی ستون فقرات بپردازیم و اطلاعات جامعی در رابطه با آن ارائه دهیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پوکی استخوان و شکستگی ستون فقرات

شکستگی ستون فقرات در اثر پوکی استخوان را شکستگی فشاری می نامیم. البته عنوان های دیگری مانند شکستگی مهره ای یا شکستگی گوه ای نیز به آن اطلاق می شود. بیشترین آمار افرادی که دچار شکستگی فشار می شوند را افرادی تشکیل می دهند که تحت تاثیر پوکی استخوان و برخی سرطان ها دچار ضعف استخوان می باشند. در حقیقت این شکستگی ها به صورت فروریزش گوه ای مهره دیده می شود. در این نوع شکستگی جلوی استخوان مهره دچار فروریزش شده و پشت آن بدون آسیب دیدگی باقی می ماند.

شکستگی ستون فقرات

این شکستگی ها به صورتی که زیاد اتفاق بیفتند می توانند سبب خم شدن ستون فقرات به جلو شوند که به آن قوز گفته می شود. پایداری ستون فقرات تا زمانی که پشت استخوان مهره های شکسته سالم باشد وجود دارد اما برای تثبت آن و جلوگیری از آسیب های احتمالی در آینده لازم است بهترین دکتر درمان دیسک کمر در تهران مداخلات درمانی انجام دهد.

پوکی استخوان سبب می شوند که استخوان هایی که دچار شکستگی فشاری بوده اند حتی با فعالیت های معمولی و روزانه دچار شکستگی شوند و این امر موجب شکستگی ستون فقرات شود.

بیشتر بخوانید: جراحی نخاع و ستون فقرات

علائم شکستگی ستون فقرات

علائم شکستگی ستون فقرات بنا به آسیب وارد شده و محل آسیب متفاوت می باشد. با این حال برخی از علائم آن به صورت مشترک وجود دارد که به شرح زیر می باشند:

  • درد در گردن یا کمر که به صورت ناگهانی و بدون جراحت خاصی شروع می شود.
  • دردی که تنها با دراز کشیدن تقلیل می یابد و هنگام راه رفتن و پیاده روی بیشتر می شود.
  • بی حس و سوزن سوزن شدن پاها و یا مور مور اندام ها
  • اسپاسم ماهیچه ها
  • از بین رفتن به مرور ماهیچه ها( به دلیل کم تحرکی و عدم فعالیت)

البته به این نکته توجه داشته باشید که همه آسیب های ستون فقرات سبب آسیب طناب نخاعی نمی شوند. به ندرت پیش می آید که در شکستگی های ستون فقرات طناب نخاعی به طور کامل قطع شود.

از آنجایی که پوکی استخوان یک بیماری خاموش به حساب می آید توصیه ما به شما این است که در دوران میانسالی به ویژه در بانوان مراقبت شکستگی های احتمالی و یا تغییرشکل ستون فقرات باشید. شکستگی ستون فقرات همیشه ممکن است با درد همراه نباشد و درد بیمار اغلب به عنوان کمر درد و دیگر آسیب ها شناخته شود به همین جهت توصیه می کنیم با داشتن علائم فوق به بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران مراجعه کنید. بانوانی که در سنین یائسگی می باشند به دلیل تغییرات هورمونی که اتفاق می افتد لازم است بیشتر مراقب خود باشند و با دردهای مشکوکی که در ناحیه ستون فقرات برای آن ها اتفاق می افتد آن ها را جدی بگیرند.

کلام آخر

شکستگی ستون فقرات ممکن است با علائم متفاوتی در شما و فرد دیگر ایجاد شود. بنابراین اگر علائمی مانند درد کمر و دردهایی دارید که تنها با دراز کشیدن بهبود می یابند معطل نکنید و به پزشک مراجعه کنید. هر ساله دو سوم شکستگی های ستون فقرات بدون تشخیص می مانند و حتی درمان نمی شوند. درمان به موقع شکستگی های ستون فقرات اهمیت بسیاری دارد چرا که تاثیر زیادی بر جلوگیری از درد و ناتوانی های جدی دارد. شناخت به موقع و درمان به موقع در آسیب هایی که به ستون فقرات وارد می شوند می تواند سبب جلوگیری از بروز مشکلات بیشتری شود. این موضوع زمانی اتفاق می افتد که نسبت به دردهای خودتان بی تفاوت نباشید و سعی کنید شوخی نگیرید چرا که آسیب های ستون فقرات می تواند عوارض ناخواسته ای برای شما به جای بگذارد.

دکتر یوسف کریمی

جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات
– گذراندن دوره پزشکی عمومی در دانشگاه پزشکی ایران
– گذراندن دوره تخصصی جراحی مغز و اعصاب دانشگاه اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *