دکتر یوسف کریمی / مقالات / علائم تومور مغزی
علائم تومورهای مغزی دکتر یوسف کریمی

علائم تومور مغزی

علائم تومور مغزی ممکن است در هر فرد با دیگری متفاوت باشد. تومور مغزی می تواند مانند تمامی تومورهایی که در بدن وجود دارند به صورت خوش خیم و یا بدخیم باشد. تومورهای مغزی یکی از موارد تهدید کننده زندگی افراد می باشند. عموما این تومورها در طول زمان شکل می گیرند و رشد می کنند و علائم آن ها در مراحل اولیه آنقدری مشهود نمی باشد و متاسفانه زمانی تشخیص داده می شوند که علائم و عوارض آن ها به مرحله جدی رسیده باشد. بنابراین شناخت علائم و عوارض این عارضه به ما کمک می کند تا هر چه سریعتر به بهترین جراح مغز و اعصاب در تهران مراجعه کنیم و با درمان مناسب و سریع بتوانیم این عارضه را برطرف کنیم.

از کجا بفهمیم تومور مغزی داریم؟

به طور کلی پزشکان توصیه می کنند با مشاهده هر گونه توده یا برجستگی در بدن خود و مشاهده هرگونه علائم غیرعادی به سرعت به پزشک مراجعه کنید. در تومورهای مغزی اگر تومور در سطح جمجمه تشکیل شده باشد فردمی تواند آن را لمس یا حس کند. در برخی موارد هم پیش می آید که تومورهای مغزی چون پشت ساختارهای صورت قرار می گیرند ممکن است علائمی از خود نشان دهند که در چهره قابل مشاهده می باشد. از جمله این علائم می توانیم به بیرون زدگی اندام هایی نظیر چشم ها اشاره کنیم.

آیا سر درد از علائم تومور مغزی می باشد؟

سردرد یکی از شایع ترین عارضه های جهان است. اما توجه داشته باشید که هر سردردی نشانه تومور مغزی نمی باشد. برای اینکه مشخص شود آیا سردرد ناشی از تومور مغزی هست یا بیماری های دیگر باید بررسی های بسیاری انجام شود. سردردهای ناشی از تومور مغزی به صورت پیش رونده می باشند.

اغلب بیمارانی که دچار تومور مغزی هستند سردردهای خود را از نوع فشاری توصیف می کنند. برخی دیگر حس خود را اینگونه توصیف می کنند که گویی چاقویی در سر آن ها فرو رفته است.

اگر سر درد شما به هیچ یک از داروهای رایج مسکن جواب نداد و این موضوع تکرار شد لازم است در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید چرا که ممکن است نشانه تومور مغزی باشد.

علائم تومور مغزی دکتر یوسف کریمی

شایع ترین علائم تومور مغزی

علائم تومور مغزی با توجه به نوع ، محل ، منشا ، اندازه و میزان وسعت آسیبی که به مغز و ساختار آن زده اند می توانند علائم و عوارض متفاوتی از خود نشان دهند که حتی در دو نفر هم این علائم یکسان نیست. اما برخی علائم وجود دارند که به طور مشترک در تمام تومورهای مغزی قابل مشاهده هستند. این دسته از علائم را می توانیم به شرخ زیر دسته بندی کنیم:

• سردردهایی که به هیچ دارویی پاسخ نمی دهند.
  • تشنج در افرادی که سابقه آن را نداشته اند.
  • تحت تاثیر قرار گرفتن برخی کارکردهای اندام های بدن که به مغز وابسته هستند.
  • فشار یا سردرد شدید در نزدیکی محل تومور
  • از دست دادن تعادل و حرکت با دشواری ( تومورهای مخچه)
  • از دست دادن اراده ، تغییر در تصمیم گیری ها و ضعف عضلانی
  • فقدان بخشی از بینایی
  • تغییر در گفتار و مشکلات فهم
  • تغییر در احساس لمس یا فشار در دست و پاها
  • ناتوانی در نگاه کردن
  • مشکلات بلع و بی حسی عضلات صورت
  • تغییرات بینایی

تمامی علائمی که گفته شد می تواند در برخی بیماری های مغزی حتی بیماری های مربوط به اعصاب و روان هم وجود داشته باشد. بنابراین تمام توصیه ما به شما این است که ترس و استرس را کنار گذاشته و به سرعت برای تشخیص مشکل خود به پزشک متخصص مراجعه کنید.

مدت زمان بروز علائم تومور مغزی

عوامل بسیاری در مدت زمان بروز علائم تومور مغزی دخیل می باشند. این زمان از هر فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد. گاهی پیش می آید که رشد تومور بسیار کند می باشد و یا اندازه تومور کوچک است و به بافت های جانبی گسترش نیافته است. حتی ممکن است فرد هیچ وقت متوجه تومور موجود در مغز خود نشود و تنها با تصویربرداری سی تی اسکن مغز بتوان این تومورها را مشاهده کرد. در مقابل مواردی هم وجود دارد که تومورها به صورت تهاجمی رشد کرده و از همان ابتدا فشاری که وارد می کنند فرد را اذیت می کند.

علائم تومور مغزی در آزمایش خون

در خصوص علائم تومور مغزی در آزمایش خون باید بگوییم که هیچ علائم و نشانه ای از تومور مغزی تا کنون در آزمایشات مورد بررسی قرار نگرفته است و آزمایش خون عملکرد اندام هایی از بدن مانند کبد و کلیه و غدد درون ریز را بررسی می کند. این آزمایشات برای وجود یا عدم وجود تومور از بیمار گرفته نمی شود بلکه می تواند به بررسی سلامت بیمار پرداخته و وضعیت سلامتی بیمار را بررسی کند.

علائم تومور مغزی در بانوان

به طور کلی می توانیم بگوییم که علائم تومور مغزی در بانوان و آقایان مشابه می باشد اما احتمال بروز تومور مننژیوم در بانوان دو برابر مردان می باشد. هم چنین احتمال بروز تومورهای خوش خیم در زنان بیش از مردان می باشد. البته به این نکته توجه داشته باشید که خوش خیم بودن تومور به این معنا نیست که نیاز به درمان ندارد.