دکتر یوسف کریمی / مغز و اعصاب / فلج شدن بعد از عمل تومور مغزی
۵ دقیقه
فلج شدن بعد از عمل تومور مغزی

فلج شدن بعد از عمل تومور مغزی

آنچه می خوانید...

جراحی تومور مغزی بنا به محل تومور و اندازه آن ممکن است با عوارضی همراه باشد که فلج شدن بعد از عمل تومور مغزی یکی از این عوارض است. یکی از دغدغه ها و چالش های افرادی که دچار تومور مغزی شده اند این است که بعد از عمل اعصاب آن ها آسیب می بیند و ممکن است بخشی از سلامتی بدن خود را برای همیشه از دست بدهند. بعد از عمل بازگشت قدرت حرکتی رایج می باشد و ممکن است برای چندین هفته و یا ماه این روند ادامه داشته باشد. در حقیقت هر چه بازگشت زودتر باشد بهبودی سریعتر اتفاق می افتد. با این وجود اگر 4 تا 8 هفته پس از عمل برخی عضلات هم چنان فلج هستند عموما به همین شکل باقی می مانند و برای بازگشت توانایی حرکتی کارهایی مضاعف نیاز است. توصیه ما به شما این است در مورد تومورهای مغزی حتما به بهترین جراح مغز و اعصاب در تهران مراجعه کنید تا از عوارض ناخواسته بعد عمل ایمن بمانید و یا کمترین عارضه را تجربه کنید. موضوع مورد بحث این مقاله فلج شدن بعد از عمل تومور مغزی می باشد که به تفصیل به توضیح آن می پردازیم.

عمل جراحی تومور مغزی یکی از جراحی های حساس و مخاطره آمیز می باشد. این عمل بسیار سخت و پیچیده است به همین جهت تبحر و تجربه پزشک در این عمل بسیار مهم است. فلج شدن بعد از عمل تومور مغزی برای همه افراد اتفاق نمی افتد اما عوامل بسیاری در این جراحی دخیل هستند. برای نجات جان یک انسان و رهایی او از مرگ این عمل واجب است.

بسیاری از افراد حتی با یک عمل جراحی ساده نیز می توانند دچار عوارض بسیاری شوند. در عین حال برای بسیاری از افراد دیگر ممکن است عارضه جانبی خطرناک و نگران کننده ای به همراه نداشته باشد. به همین جهت عمل های جراحی به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول جراحی هایی می باشد که حتی اگر انجام نشوند هم فرد می تواند به زندگی خود ادامه دهد. دسته دوم عمل هایی می باشد که اگر پزشک اقدام به انجام آن ها نکند ممکن است زندگی بیمار را تهدید کند.

عمل جراحی تومور مغزی جزو عمل های دسته دوم می باشد که ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد اما برای حفظ جان بیمار و سلامت بیمار ضروری می باشد.. البته توجه داشته باشید که جراحی اولین و اخرین راه درمان تومورهای مغزی نمی باشد.

فلج شدن بعد از عمل تومور مغزی - دکتر یوسف کریمی

عوامل موثر در عوارض بعد از جراحی تومور مغزی

جراحی تومور مغزی به عواملی چون نوع عمل ، سن و شرایط بدنی بیمار و درصد تومور مغزی و محل تومور متفاوت است. افرادی هستند که پس از انجام عمل به بهبودی کامل می رسند و عوارض بسیار جزیی را تجربه می کنند.

لازم است بدانید که شدت عوارض بر اساس ویژگی های فرد و نوع عمل متفاوت است. پزشک جراح بر اساس شرایط روحی و جسمی فرد و محل تومور و نوع آن شیوه های مختلف جراحی را به کار می گیرد.

البته توجه داشته باشید که تکنیک های جراحی تاثیر کمی در عوارض بعد از جراحی دارند و عوامل دیگری موثر هستند که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

سن و شرایط بیمار در عوارض بعد از عمل تومور مغزی

افراد سالم تر و جوان تر پس از عمل زودتر بهبود می یابند. تجربه نشان داده است که این افراد قدرت بازسازی سلول ها در آن ها بیشتر است و زودتر از افراد کهنسال به بهبودی می رسند.

تاثیر مهارت و تجربه جراح

این عامل بسیار در عوارض بعد از عمل موثر است در واقع هر چه مهارت و تخصص جراح بیشتر باشد تسلط او بر عمل کافی بوده و با در نظر گرفتن شرایط جسمی و روحی بیمار اقدام به جراحی می کند.

تاثیر نوع عمل

جراحی مغز به دو روش باز و بسته انجام می شود. در صورتی که از آندوسکوپ در جراحی استفاده شود و مغز باز نشود طبیعتا بیمار عوارض کمتری را تجربه خواهد کرد.

رایج ترین عوارض بعد از عمل تومور مغزی

در بخش زیر برخی از رایج ترین عوارض بعد از عمل تومور مغزی آمده است:

فراموش بعد از عمل تومور مغزی

در این حالت مغز قادر به ریکاوری اطلاعات ذخیره شده در ذهن نمی باشد. این به دلیل آسیب دیدن مغز می باشد. در صورتی که حین عمل به قسمتی از مغز آسیب وارد شود بیمار دچار فراموشی می شود.

سردرد بعد از عمل تومور مغزی

این عارضه تا دو هفته بعد از عمل طبیعی می باشد. این به دلیل فشاری است که به بافت مغز وارد می شود. اگر عمل به صورت باز باشد و استخوان جمجمه باز شده باشد این سردردها عموما طبیعی هستند.

تورم وکبودی سر بعد از عمل تومور مغزی

در این عمل بخشی از پوست جمجمه کشیده می شود بنابراین بروز ورم در آن طبیعی است. کبودی در صورتی که عمل جراحی به صورت باز باشد طبیعی می باشد.اگر بعد از دو هفته هم چنان ورم وجود دارد ممکن است به دلیل عفونت باشد.

فلج شدن بعد از عمل تومور مغزی

گاهی به دلیل آسیب به اعصاب ممکن است بخشی از بدن یا عضوی از بدن دچار فلجی شود. تشنج و تومور مغزی

با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و در این عارضه دخیل هستند.

دکتر یوسف کریمی

جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات
– گذراندن دوره پزشکی عمومی در دانشگاه پزشکی ایران
– گذراندن دوره تخصصی جراحی مغز و اعصاب دانشگاه اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *