جراحی لیزر دیسک کمر

دیسک کمر یکی از بیماری های شایع ستون فقرات می باشد. این بیماری یک عارضه متداول است که سالانه درصد زیادی از افراد به آن مبتلا می‌شوند. در صورت پیشرفت بیماری دیسک کمر، عوارض بسیاری ممکن است برای بیمار اتفاق بیافتد. یکی از این عارضه ها درد غیر قابل تحمل و ناتوان کننده در ناحیه کمر می باشد. هچنین این مشکل می تواند منجر به فلجی یا بی اختیاری ادرار یا مدفوع شود. یکی از روش های درمان دیسک کمر جراحی لیزر دیسک کمر می باشد. این روش بازدهی بالایی دارد و منجر به بهبود حال عمومی بیمار می گردد. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا بیشتر در مورد بدانید.

جراحی لیزر دیسک کمر

دیسک کمر در بین مهره ها قرار دارد. در برخی مواقع به دلیل اعمال فشار یا برداشتن وسیله سنگین از زمین ممکن است این ناحیه دچار پارگی، بیرون زدگی شود. بیرون زدگی دیسک، منجر به اعمال فشار به ریشه های عصبی این ناحیه و احساس درد شدید می گردد. همچنین دیسک کمر در صورتی که به موقع درمان نشود ممکن است منجر به سابیدگی استخوان های مهره و بروز آرتز و درد شود.

به دلیل خطرات ناشی از ابتلا به این بیماری، روش های تهاجمی و کم تهاجمی زیادی وجود دارد. امروزه به دلیل نقاهت طولانی درمان های تهاجمی و عوارض احتمالی آن، جراحی های کم تهاجم نظیر درمان دیسک کمر با لیزر ترجیح داده می شود. این جراحی با استفاده از وسیله‎ای به نام فلوروسکوپ انجام می‌شود و با استفاده از لیزر اقدام به درمان آسیب ستون فقرات و درمان دیسک کمر می پردازد. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا بیشتر مورد این روش، مزایا و معایب آن بدانید.

مزایای درمان دیسک کمر

کاندیدای مناسب دیسک کمر

این روش درمانی معمولا در دیسکهای خفیف تا متوسط قابل انجام است و انجام این روش در دیسکهای  شدید توصیه نمی شود. بنابراین ضروری است پزشک با دقت و صرف زمان بیمار را معاینه نموده و در مورد مناسب ترین روش درمانی، تصمیم گیری نماید.

این روش درمانی در مواردی که سیستم هیدرولیکی دیسک بیمار دچار مشکل شده است، مناسب می باشد. بنابراین جراحی دیسک کمر با لیزر صرفا مناسب بیمارانی است که با تبخیر آب دیسک، علائم بیماریشان درمان می گردد.

کمردرد و درمان آن با لیزر دیسک کمر

زمانی که بیمار به دیسک کمر مبتلا می شود، قطعا کمر درد هایی را تجربه می نماید. در صورتی که عارضه بیمار با استراحت رفع نشود، معمولا مداخله جراحی برای بیماران ضرورت می‌یابد.

روش درمان دیسک کمر با لیزر به دلیل دارا بودن نقاهت کوتاه و عوارض کم، معمولا در دیسک کمرهای خفیف تا متوسط ترجیح داده می شود. این جراحی یکی از متد های درمانی به اصطلاح “با تهاجم حداقل” و با عوارض ناچیز می باشد. درد بیمار معمولا پس از انجام این روش درمانی، کاملا التیام می یابد و بیمار می تواند به زندگی عادی خود باز گردد.

درمان دیسک کمر با لیزر دکتر یوسف کریمی

مزایای انجام جراحی دیسک کمر با لیزر

با انجام جراحی دیسک کمر با لیزر درد این ناحیه بهبود می یابد و بیمار به دلیل نقاهت کوتاه مدت سریعا می تواند زندگی عادی را از سر بگیرد. همچنین به دلیل بسته بودن و کم تهاجمی بودن آن خونریزی و تورم در نتیجه جراحی ایجاد نمی گردد.

فلوروسکوپ چیست و کاربرد آن در جراحی دیسک

جراحی های دیسک کمر با لیزر معمولا با وسیله‎ای به نام فلوروسکوپ  انجام می شود. با استفاده از این وسیله که توسط اشعه ایکس کار می کند، پزشک قادر است که به طور زنده تصویری از داخل بدن را روی مانیتور داشته باشد.

امکان را به پزشک متخصص می‎دهد که بدون شکافتن پوست و عضلات وسیله‎ای را که شبیه یک سوزن است به داخل دیسک هدایت کند.

درمان جراحی لیزری دیسک کمر

دیسک کمر درواقع شامل آب است و در صورتی که درصد آب در آن دچار اختلال شود، منجر به اعمال فشار به ریشه عصبی و بیماری می گردد. همچنین این افزایش حجم منجر به افزایش نامتناسب فشار داخل دیسک می‌گردد. در روش درمانی دیسک کمر با لیزر معمولا با کاش فشار مایع درون دیسک اقدام به عقب کشیدن دیسک می گردد. در این روش درمانی با کمک لیزر مایع درون دیسک تبخیر می شود، این اقدام منجر به کاهش درد می گردد. این لیزر توسط فیبر لیزری از طریق سوزن توخالی درنوکلئوس پولپوزوس به نقطه آسیب دیده هدایت می‌شود. دراین روش معمولا از بی‌حسی موضعی استفاده می گردد. در مورد درمان دیسک گردن بیشتر بدانید.

نحوه عمل جراحی لیزری دیسک کمر

• انجام  بی‌حسی موضعی پوست و عضله‌های زیرین
  • پس از ارزیابی دقیق سطح دیسک به کمک فلوئوروسکوپی سوزن از خط میانی کمر وارد بدن می‌شود.
  • مکان دیسک آسیب دیده با بهره‌گیری از فلوئوروسکوپی، سی.تی. اسکن، تأیید می‌شود.
  • فیبر و انرژی لیزر از طریق سوزن به مرکز آسیب تابانده می‌شود
  • محتوای دیسک آسیب دیده تبخیر می شود و فشار داخل دیسک کاهش یابد.

روش دیسک کمر با لیزر برای چه افرادی مناسب نیست؟

بیماران با علائم شدید عصبی مانند سندرم کودا اکوینا (سندرم دم اسب یا انتهای نخاع)، فلج‌های شدید کاندیدای مناسبی برای انجام این جراحی نیستند. در مورد درمان آسیب ستون فقرات بیشتر بدانید.

ماندگاری درمان دیسک کمر با لیزر

با تاباندن لیزر علاوه بر تبخیر مایع اضافی اقدام به تغییر ظرفیت پروتئین این ناحیه در جذب آب می گردد. بنابراین احتمال بروز دوباره مشکل بسیار محدود می باشد و بیمار تا همیشه از این مشکل خلاصی می یابد.

دوران نقاهت جراحی دیسک کمر با لیزر

همان طور که گفته شد این روش درمانی با حداقل تهاجم می باشد و در آن از تیغ جراحی و شکافتن بدن بیمار استفاده نمی شود. همچنین این روش درمانی نسبت به سایر روش های جراحی، دارای عوارض کمتر و دوره نقاهت بسیار کوتاه  است. این روش درمانی به دلیل اینکه به صورت بسته انجام می شود، دارای حداقل خطر است و بعد از انجام جراحی دیسک کمر بالیزر، بیمار با چند روز استراحت می تواند فعالیت روزانه خود را از سر بگیرد.

جراحی دیسک کمر با لیزر

فیلم عمل لیزر دیسک کمر

عوارض جراحی دیسک کمر با لیزر

همان طور که گفته شد، این درمان به صورت بسیار کم تهاجم انجام می شود. لذا عوارض جدی برای این عارضه گزارش نشده است. درد و تورم ناشی از جراحی سریعا بهبود می یابد و بیمار خیلی سریع به زندگی  نرمال باز می گردد.

هزینه درمان دیسک کمر با لیزر

امروز به دلیل مشکلات اقتصادی و تورم، قیمت ها مدام در حال افزایش است، از طرفی هزینه انجام جراحی بسته به تخصص پزشک و حاد بودن بیماری نیز متغیر است. به منظور اطلاع دقیق از هزینه های درمان ضروری است که با جراح مغز و اعصاب مشاوره شود.

دیسک کمر عارضه شایعی در میان بسیاری از افراد می باشد. با انجام جراحی دیسک کمر با لیزر می توان به سادگی و با کمترین عارضه از شر این بیماری رهایی یافت.