دکتر یوسف کریمی / مقالات / همه چیز در مورد متاستاز مغز
درمان متاستاز مغز

همه چیز در مورد متاستاز مغز

متاستازهای مغزی اغلب در افراد مبتلا به سرطان ریه، سرطان سینه و سرطان پوست و همچنین در سایر انواع سرطان اتفاق می افتد.  متاستازهای مغزی را می توان همزمان با سرطان اولیه یا بعد از آن یافت. واقع متاستاز مغز یا سرطان متاستاتیک مغز زمانی است که سرطان از قسمت دیگری از بدن به مغز سرایت می کند. این سرطان که به عنوان سرطان مغز ثانویه نیز شناخته می شود، بسیار شایع تر از سرطان مغز اولیه است که می تواند در مغز شناسایی شود. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا بیشتر در این مورد بدانید.

متاستاز مغز چیست؟

هنگامی که یک تومور مغزی متاستاتیک تشخیص داده می شود، به این معنی است که سلول های سرطانی از اندام دیگری به مغز گسترش یافته اند. تومورهای متاستاتیک که گاهی تومورهای ثانویه مغز نامیده می شوند، شایع ترین نوع سرطان مغز هستند. آنها حدود 10 برابر بیشتر از تومورهایی – معروف به تومورهای مغزی اولیه – که در مغز منشا می گیرند (مانند گلیوم یا مننژیوم) شایع هستند. تومورهای متاستاتیک مغزی می توانند هم در کودکان و هم در بزرگسالان رخ دهند و تخمین زده می شود که سالانه 200000 مورد جدید متاستاز مغزی در ایالات متحده تشخیص داده می شود. در مورد مننژیوم بیشتر بدانید.

علائم متاستاز مغزی

مزیت درمان متاستاز مغزی

یک و نیم دهه پیش، افرادی که متاستاز مغزی آنها تشخیص داده شد، به طور متوسط ​​کمتر از 6 ماه زنده ماندند. درمان‌ها در سال‌های اخیر بهبود یافته‌اند و امروزه، افرادی که متاستاز مغزی دارند بیشتر از همیشه زندگی می‌کنند. و در بسیاری از موارد امکان درمان این سرطان ها فراهم می باشد. در مورد پارکینسون بیشتر بدانید.

علائم متاستاز مغزی

علائم متاستاز مغزی به محل قرارگیری، اندازه تومور و تعداد رشد تومورها در مغز یا میزان تورم بستگی دارد.  متاستازها می توانند باعث ایجاد تورم در نواحی خاص شده و علائم مختلفی را ایجاد کنند.  همه افراد مبتلا به متاستاز مغزی دارای علائم مختلف نیستند، اما بیشتر آنها این علائم را دارند. در مورد درمان قطعی دیسک کمر بیشتر بدانید.

شایع ترین علائم عبارتند از:

• ناتوانی در حرکت دادن قسمت هایی از بدن مانند دست یا پا
  • خواب آلودگی
  • مشکلات حافظه
  • تغییرات در احساسات یا نحوه رفتار یک فرد
  • مشکلات شنوایی، بینایی یا بلعیدن
  • حالت تهوع یا استفراغ

مزیت متاستاز مغزی

درمان متاستازهای مغزی

• داروهای استروئیدی، مانند دگزامتازون، اغلب برای کاهش تورم مغز در اطراف متاستازها استفاده می شود.  این نوع درمان اغلب می تواند بلافاصله به تسکین و بهبود علائم کمک کند.
  • در صورتی که بیمار دچار تشنج شده باشد، ممکن است از داروهای ضد تشنج نیز استفاده شود.  این امر می تواند به جلوگیری از تشنج بیشتر کمک کند.
  • پرتودرمانی اغلب برای درمان متاستازهای مغز و کنترل علائم استفاده می‌شود.  برای افرادی که دارای چندین متاستاز مغزی یا مننژیت ناشی از سرطان هستند، می توان از پرتو درمانی کل مغز استفاده کرد.  این نوع درمان می تواند به بهبود علائم و جلوگیری از بدتر شدن آنها کمک کند.
  • گاهی اوقات از جراحی نیز برای درمان متاستازهای مغزی استفاده می شود، به خصوص اگر بیش از سه ناحیه را درگیر نکرده باشد.  برای برخی افراد، ممکن است از جراحی استفاده شود. هر یک از این روش ها اغلب با پرتودرمانی کل مغز برای حصول بهترین نتایج انجام می شود.
  • شیمی درمانی معمولاً درمانی برای متاستازهای مغزی نیست زیرا این داروها به سختی وارد مغز می شوند.  با این حال، برای افراد مبتلا به مننژیت ناشی از سرطان، شیمی درمانی ممکن است دقیقاً به مایعی که مغز و نخاع را احاطه کرده است تزریق شود.  این کار را می توان در خلال یک سوراخ از کمر (سوزن به پشت) یا از طریق دستگاهی به نام مخزن Ommaya انجام داد.
  • مخزن اومایا وسیله ای گنبد مانند است که زیر پوست سر قرار می گیرد و با سوزن به آن دسترسی پیدا می کند.  اگر بیمار دارای مخزن اومایا باشد، می‌تواند شیمی درمانی را به مایعی که مغز و نخاع را احاطه کرده است، بدون نیاز به سوراخ‌های مکرر کمری وارد کند.
  • برای چند نوع سرطان، داروهای جدیدی وجود دارد که در صورت تزریق به داخل رگ، می توانند وارد مغز شوند.  جراح مغز و اعصاب درمان سرطان به شما اطلاع می دهد که آیا این درمان برای شما موثر است یا خیر.
متاستاز مغز