دکتر یوسف کریمی / مقالات / مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی ستون فقرات
۵ دقیقه
مراقبت های بعد از جراحی ستون فقرات

مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی ستون فقرات

آنچه می خوانید...

عمل جراحی ستون فقرات در بیشتر مواقع با کارگذاری پلاتین در ستون فقرات جهت برطرف کردن و اصلاح راستای ستون فقرات همراه می باشد. برخی موارد و مشکلات ستون فقرات شامل انحرافات ستون فقرات ، قوز و اسکولیوز ، لقی و سرخوردگی مهره ها ، شکستگی های ستون فقرات و در رفتگی ها ، تنگی کانال نخاعی کمر و یا عفونت ها و تخریب ستون فقرات می باشد که همگی نیازمند درمان های پزشکی توسط بهترین دکتر درمان دیسک کمر در تهران می باشند. بسیاری از بیمارانی که جراحی های ستون فقرات مانند جراحی دیسک گردن و یا جراحی دیسک کمر انجام می دهند لازم است با مراقبت های بعد از جراحی ستون فقرات به خوبی آشنایی داشته باشند تا بتوانند دوران نقاهت بعد از عمل را به خوبی پشت سر گذاشته و از عوارض و مشکلات ناخواسته جلوگیری کنند. بنابراین اگر شما هم به تازگی جراحی ستون فقرات انجام داده اید و می خواهید با مراقبت های بعد از جراحی ستون فقرات آشنا شوید لازم است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بهبود زخم بعد از جراحی ستون فقرات چقد طول می کشد؟

میانگین زمان بهبود زخم ها پس از جراحی دو هفته می باشد که این زمان به عوامل بسیاری وابسته است. به عنوان مثال بیماران دیابتی روند بهبودی زخم در آن ها با سرعت کمتری مواجه می باشد. هم چنین افرادی که سیگاری بوده اند به دلیل نیکوتین موجود در سیگار و تاثیر آن بر کاهش گردش خون ممکن است زمان بهبود زخم در آن ها طولانی تر باشد. بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران برای جراحی شما از بخیه های جذبی استفاده می کند و البته ممکن است به دلایلی پزشک شما صلاح بداند که از بخیه های غیرقابل جذب استفاده کند که در هر صورت بنا به تشخیص پزشک شما می باشد.

مراقبت های بعد از جراحی ستون فقرات - دکتر یوسف کریمی

مراقبت های بعد از جراحی ستون فقرات

در این بخش به مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی ستون فقرات می پردازیم و اطلاعاتی در رابطه با آن در اختیار شما قرار می دهیم که به شرح زیر می باشند:

استحمام بعد از جراحی ستون فقرات

فاصله بین دو زخم عموما بعد از 3 روز پر می شود و پزشکان توصیه می کنند تا 10 روز استحمام نکنید با این وجود می توانید از پانسمان های ضد آب موجود در داروخانه ها استفاده کنید . هم چنین پس از معاینه پزشک و تایید پزشک می توانید با خیال راحت حمام کنید. سعی کنید با احتیاط و حداقل حرکت در ستون فقرات خود حمام کنید. از صندلی استفاده کنید و روی صندلی بنشینید. پس از استحمام لازم است مجددا بریس یا کمربند خود را دوباره بپوشید.

بیشتر بخوانید : شکستگی ستون فقرات

رژیم غذایی و فعالیت های روزانه

هدف اصلی از جراحی دیسک کمر یا دیسک گردن و به طور کلی جراحی های ستون فقرات بازگرداندن شما به فعالیت های روزانه می باشد بنابراین به هیچ عنوان طولانی مدت نشستن و یا راه رفتن های طولانی پیشنهاد نمی شود. بهبود و التیام زخم ها به خودی خود بین 6 تا 8 هفته طول می کشد و طی این مدت بایستی از نشستن طولانی مدت در منزل و اتومبیل خود خودداری کنید . پزشک شما همان روزهای اولیه بعد از عمل لازم می داند که شما به حد کافی راه بروید و سعی کنید از همان روزهای ابتدایی فعالیت داشته باشید.

برای نماز خواندن لازم است به صورت نشسته نماز بخوانید و مهر را بالا آورده و سجده نروید. برای استراحت لازم است روی تخت یا تشک ابری سفت یا پنبه ای استراحت کنید.

توجه داشته باشید که یکی از نکات مهم در مراقبت های بعد از جراحی ستون فقرات این است که چه استراحت مطلق و چه فعالیت بسیار می تواند سبب فشار به عضلات شما شده و برای شما مضر باشد.

از مصرف سیگار و دخانیات پس از جراحی به شدت پرهیز کنید این موارد می تواند روند بهبود زخم ها را با تعویق مواجه کند. در رژیم غذایی خود سعی کنید از کربوهیدارت کمتری استفاده کرده و مصرف ویتامین و پروتئین خود را افزایش دهید. هم چنین استفاده از مواد غذایی کلسیم دار مانند بادام و لبنیات برای جوش خوردن استخوان ها توصیه می شود.

استفاده از کمربند بریس

استفاده از کمربند بریس می تواند دو الی چهار ماه برای شما و شکل گیری ستون فقراتتان مفید باشد. بریس های برای محدودکردن حرکات کمر در زمانی می باشند که ممکن است به ستون فقرات شما فشار وارد شود بنابراین هنگامی که می خواهید دراز بکشید نیازی به استفاده از بریس نمی باشد.

هرگز به روی شکم نخوابید و برای پایین آمدن از تخت اول به پهلو بچرخید و بریس خود را ببندید و بعد روی تخت نشسته و سپس بایستید. توصیه می شود در فصول گرم لباس نازک خنک به تن کنید و مرتب آن را تعویض کنید.

استفاده از کمربند طبی بعد از جراحی ستون فقرات

نزدیکی بعد از جراحی ستون فقرات

بهتر است حدود دو ماه بعد از جراحی ستون فقرات از نزدیکی خودداری کنید و سعی کنید در آرامش کامل به سر ببرید.

دکتر یوسف کریمی

جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات
– گذراندن دوره پزشکی عمومی در دانشگاه پزشکی ایران
– گذراندن دوره تخصصی جراحی مغز و اعصاب دانشگاه اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *