دکتر یوسف کریمی / مقالات / ورزش های بعد از جراحی دیسک کمر
۶ دقیقه
ورزش های بعد از جراحی دیسک کمر

ورزش های بعد از جراحی دیسک کمر

آنچه می خوانید...

عمل های جراحی دیسک کمر، مثل روش های درمانی لامینکتومی و یا دیسککتومی، انواعی از جراحی ها به شمار می روند که جراح ارتوپد و یا مغز و اعصاب شما از آن ها را برای کمک به کاهش درد و بهبود تحرکات کمری استفاده می کند. این عمل‌ها شامل بریدن دیسک و مواد استخوانی مرتبط به آن، برای کاهش فشار وارده به اعصابی که از ستون فقرات شما می‌گذرند، می‌باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با 3 مورد از بهترین و کارآمد ترین ورزش های بعد از جراحی دیسک کمر که می توانند به بازتوانی پس از عمل هرچه سریع تر شما کمک کنند، آشنا کنیم.

ورزش های بعد از جراحی دیسک کمر

پس از انجام جراحی های مربوط به دیسک کمر انجام یک سری اقدامات و ورزش های منجر به کوتاه شدن دوره نقاهت و بازگشت کارایی ستون فقرات می گردد. توجه داشته باشید قبل از شروع هر نوع برنامه‌ی ورزشی، باید حتما با جراح مغز و اعصاب خود صحبت کنید تا از ایمنی برنامه مطمئن شوید. برخی از پزشکان ممکن است برای مدتی کوتاه، محدودیت‌هایی را در مورد میزان خم شدن، بلند کردن وسایل، چرخیدن و… برای شما تجویز کنند. در ادامه به توضیح این روش ها پرداخته شده است. در مورد لیزر دیسک گردن بیشتر بدانید.

ورزش دیسک کمر

بیشتر بخوانید : سرخوردگی مهره چیست ؟

5 مورد از کارآمد ترین ورزش های بعد از جراحی دیسک کمر

حال اجازه دهید لیست کارآمد ترین ورزش های بعد از جراحی دیسک کمر را با پایه ای ترین مورد شروع کنیم.

ورزش اول، انجام حرکات تصحیح وضعیتی (Postural Correction)

پس از انجام جراحی دیسک کمر، باید برای حفظ وضعیت مناسب خود در حالت های نشسته و ایستاده تلاش کنید. این کنترل وضعیت امری ضروری به شمار می رود زیرا کمر را در موقعیتی بهینه نگه می دارد. این موقعیت بهینه نیز از دیسک ها و عضلات فیله در زمان بهبودی محافظت خواهد کرد.

توجه داشته باشید دستیابی و همچنین حفظ وضعیت مناسبی برای کمر هنگام نشستن و راه رفتن، یکی از مهم ترین اعمالی است که می توانید برای کمک به بازتوانی کمر خود و ایجاد یک بِیس مناسب برای بهره بردن از ورزش های بعد از جراحی دیسک کمر انجام دهید.

ورزش دوم، پیاده روی

پیاده روی یکی از بهترین ورزش هایی می باشد که می توانید بعد از انجام عمل جراحی دیسک کمر انجام دهید. به این خاطر که پیاده روی می تواند به بهبود جریان خون در سراسر بدن شما کمک زیادی کند. این جریان خون مناسب به رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به عضلات و بافت‌های در حال ترمیم ستون فقرات کمک می‌کند. علاوه بر این، پیاده روی همچنین می تواند به بهبود سلامت قلب و عروق شما نیز کمک کند.

مهمترین نکته در مورد پیاده روی بعد از جراحی دیسک کمر این است که پیاده روی بدن را در حالت عمودی نگه می دارد. عمودی بودن بدن، ستون فقرات شما را به طور طبیعی در وضعیت مناسبی قرار می دهد. این موضوع به محافظت از دیسک ها در برابر مشکلات بعدی کمک خواهد کرد.

شروع یک برنامه‌ی پیاده روی برای رسیدن به بهبودی سریعتر پس از جراحی دیسک کمر آسان به نظر می رسد. اما توجه کنید که ممکن است نیاز داشته باشید با پزشک فیزیوتراپ یا جراح خود مشورتی داشته باشید. آن ها به شما کمک می کنند برنامه ای متناسب با شرایط خاص تان تنظیم کنید.

ورزش سوم، انجام حرکت Prone Press Ups

یکی از ساده‌ترین ولی در عین حال مؤثر ترین ورزش های بعد از جراحی دیسک کمر، انجام حرکت Prone Press Ups است. این ورزش به بهبود توانایی شما برای انجام حرکات اکستنشن کمر کمک می کند. برای انجام این حرکت مراحل زیر را دنبال کنید.

  • روی زمین دراز کشیده و هر دو دست خود را صاف بر روی زمین زیر شانه های خود قرار دهید.
  • سپس کمر و باسن خود را شل نگه داشته و از بازوها برای فشار دادن قسمت بالاتنه به سمت بالا استفاده کنید. در عین انجام این کار قسمت پایین کمرتان را روی زمین نگه دارید تا بلند نشود. هنگام فشار دادن بالاتنه به سمت بالا، باید کمی در ناحیه‌ی کمر خود احساس فشار کنید.
  • فشار را به مدت 2 ثانیه نگه داشته و سپس به آرامی به سمت پایین و حالت شروع برگردید.
  • تمرین را 10 تا 15 بار تکرار کنید.
Prone Press Ups
حرکت Prone Press Ups، یکی از ساده‌ترین ولی در عین حال مؤثر ترین ورزش های بعد از جراحی دیسک کمر.

ورزش چهارم، بلند کردن پا به صورت صاف

یکی از اهداف انجام ورزش های بعد از جراحی دیسک کمر بهبود قدرت و ثبات عضلات فیله‌ی کمر است. این کار می تواند حمایتی که سیستم عضلانی از ستون فقرات تان می کند را تا حد زیادی بهبود ببخشد. یکی از حرکت های عالی برای کمک به بهبود قدرت عضلات کمر شما، تمرین “بلند کردن پا به صورت صاف” است. برای انجام حرکت، مراحل زیر را دنبال کنید.

  • روی شکم خود دراز کشیده، سپس عضلات شکم خود را سفت کرده و به آرامی یکی از پا های خود را بلند کنید.
  • پای بلند شده را به مدت 2 ثانیه بالا نگه داشته و سپس به آرامی آن را به پایین بیاورید.
  • 10 تا 15 بار حرکت را تکرار کنید.
  • تمرین بلند کردن پا به صورت صاف را می توان یک یا دو بار در طول روز انجام داد. در مورد این حرکت نیز توجه کنید حتما قبل از شروع با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید برای شما بی خطر است.

ورزش پنجم، تمرین Gliding عصب سیاتیک

اگر قبل از انجام عمل جراحی دیسک از ناحیه‌ی کمر درد پا داشتید، ممکن است دچار سیاتیک و یا تحریکات عصب سیاتیک شده باشید. پس از جراحی، به طور مثال ممکن است هر زمان که پای خود را تا آخر صاف می‌کنید، متوجه سفت شدن ناخودآگاه آن شوید. این اتفاق امکان دارد نشانه ای از چسبیده شدن ریشه‌ی عصب سیاتیک به استخوان های لگن و ستون فقرات باشد.

جلوگیری از دیسک کمر

کلام آخر

در این مقاله به بررسی 3 مورد از کارآمد‌ترین ورزش های بعد از جراحی دیسک کمر و درمان آسیب ستون فقرات که می‌تواند به بهبودی موثر بیمار پس از عمل کمک کند پرداخته شده است.

دکتر یوسف کریمی

جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات
– گذراندن دوره پزشکی عمومی در دانشگاه پزشکی ایران
– گذراندن دوره تخصصی جراحی مغز و اعصاب دانشگاه اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *