درمان کمر درد مزمن

کمر درد مزمن

کمردرد یک مشکل رایج در میان بسیاری از افراد می باشد. این مشکل به دلایل مختلف می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. کمر درد می تواند ناراحت کننده و ناتوان کننده باشد و ناشی از آسیب، ضربه و برخی شرایط پزشکی باشد. کمردرد همچنین ممکن است به دلیل آسیب در ستون فقرات استخوانی کمر، دیسک های بین مهره ها، رباط های اطراف ستون فقرات و دیسک ها، نخاع و اعصاب، عضلات کمر، اندام های داخلی شکم و لگن، پوست اطراف ناحیه کمر و التهاب ستون فقرات رخ دهد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا بیشتر در مورد کمر درد مزمن، دلایل ایجاد و راه های درمان آن بدانید.

کمر درد مزمن چیست؟

کمر درد اگر بیشتر از 3 ماه طول بکشد به کمر درد مزمن تبدیل خواهد شد . این درد گاه و بی گاه اغلب با تسکین موقت همراه بوده و ندانستن علت آن تحمل درد را سخت تر می کند.

هزینه درمان کمر درد

انواع کمر درد مزن

کمر درد مزمن، مشکلی شایع در مراقبت های پزشکی است. شرح حال و معاینه های جسمانی معمولا باید بیمار را در یکی از دسته بندی های زیر قرار دهد

• کمر درد های غیر اختصاصی
  • کمر درد های ناشی از رادیکولوپاتی (عارضه ای که به دلیل کشیدگی ستون فقرات همراه است) و تنگی کانال نخاعی
  • کمر درد هایی که از ستون فقرات نشئت نمی گیرند
  • کمر درد های ناشی از علل خاص ستوت فقرات

علت ایجاد کمر درد

مشکلات ستون فقرات مانند پوکی استخوان می تواند منجر به کمردرد شود.

پشت انسان از ساختار پیچیده‌ای از ماهیچه‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها، دیسک‌ها و استخوان‌ها تشکیل شده است که با هم کار می‌کنند تا بدن را حمایت کنند و ما را قادر به حرکت می‌کنند. مشکلات مربوط به هر یک از این اجزا می تواند منجر به کمردرد شود

آسیب می تواند ناشی از فشار، شرایط پزشکی، و وضعیت نامناسب بدن باشد.

درمان غیر تهاجمی کمر درد

تشخیص دلایل کمر درد مزمن

برای بیمارانی که کمر درد ناشی از رادیکولوپاتی، تنگی کانال نخاعی و یا عارضه های دیگر ستون فقرات دارند؛ MRI یا CT  اسکن می تواند تشخیص بیماری و مدیریت آن را میسر سازد. اگر شواهدی مبنی بر بهبود نتایج وجود نداشته باشد، رادیوگرافی ستون فقرات کمری باید حداقل یک تا دو ماه در بیماران مبتلا به درد غیر اختصاصی به تعویق بیفتد.

آزمایشات پوکی استخوان، آرتریت، آرتروز، سرطان از آزمایش هایی می باشد که ممکن است به منظور تشخیص کمر درد مزمن انجام شود. علاوه بر این، بررسی هایی باید بر تب های بی دلیل، کاهش وزن، کوفتگی بدن در صبح، علائم ژنوکولوژیک و مشکلات ادراری و گوارشی انجام شود.

به منظور آگاهی از بیماری های مربوط به ستون مهره، کمر و گردن معاینه های جسمی مانند بلند کردن پا به صورت صاف و معاینه های عصبی-عضلانی باید انجام شود.

انواع درمان کمر درد مزمن

درمان های زیادی به منظور رفع مشکل کمر درد مزمن وجود دارد. این درمان ها شامل درمان دیسک کمر، درمان دیسک گردن، جراحی لیزر دیسک کمر و جراحی نخاع و ستون فقرات می باشد. در ادامه به این درمان ها پرداخته شده است.

درمان دارویی و توانبخشی

استامینوفن و داروهای ضد التهاب استروئیدی نخسین دارو ها برای کمر درد مزمن هستند. طب سوزنی، ورزش درمانی، برنامه های توانبخشی چند رشته ای، ماساژ، رفتار درمانی و دستکاری ستون فقرات در موقعیت های بالینی خاص موثر هستند.

درمان تزریقی

بیمارانی که علائم آنها ریشه ای است می توانند از تزریق های استروئیدی اپیدورال ( نخاعی) بهره ببرند.

جراحی

عمل جراحی برای بیماران کمر درد مزمن مفید نمی باشد.  لازم به ذکر است برای بیماران منتخب با ناتوانی های عملکردی یا درد مقاوم به درمان که از درمان های غیر جراحی نتیجه نگرفته اند، آزمایشاتی به جهت انجام عمل جراحی در نظر گرفته می شود. با این حال، اگر ناهنجاری‌های آناتومیک در بدن بیمار شناسایی شوند، در افرادی که ناتوانی‌های عملکردی شدید و یا درد بی‌وقفه دارند، (به‌ویژه دردی که بیش از ۱۲ ماه طول می‌کشد)، با وجود درمان های گوناگون غیر جراحی، جراحی را برای آنها در نظر گرفته می شود.

روش فیوژن

شواهد نشان می دهد روش فیوژن (جوش دادن) ستون فقرات نتایج خوبی برای درمان کمر درد های ناشی از شکستگی، عفونت و دگر شکلی پیشرونده داشته است. رفع فشار ستون فقرات، رفع فشار ریشه ی عصبی و جوش خوردن ستون فقرات به طور گسترده برای درمان اختلالات دژنراتیو ستون فقرات مورد استفاده قرار می گیرد.

آرتوروپلاستی

آرتوروپلاستی دیسک مهره ای ( جابه جایی مهره های اصلی با مهره های مصنوعی) به اندازه ی فیوژن کمری برای تسکین کوتاه مدت درد موثر است. اما  شواهدی برای اثر بلند مدت آن وجود ندارد. این نگرانی در خصوص دوام دسک های مصنوعی نیز وجود دارد.

تراپی الکتروترمال

تراپی الکتروترمال درون دیسک (IDET) تکنیکی است که گرما را از طریق یک کاتر به دیسک آسیب دیده اعمال می کند و باعث انقباض کلاژن برای حمایت ساختاری و از بین بردن اعصاب حس کننده درد اطراف برای کاهش درد می شود. تحقیقلت تشان می دهد که این روش تا حدودی درد را کاهش می دهد اما به طور کلی عملکرد بهبودی آن کم است.

چه زمانی بیمار به متخصص درد ارجاع می شود؟

بیمارانی که درد شدید و بی وقفه را به طوری که به عملکرد آنها آسیب برساند تجربه کنند ویا پزشک آنها تشخیص دهد که پیشرفت در روند درمان متوقف شده است، بهتر است به یک متخصص تشخیص درد رجوع کنند. در صورتی که  شواهدی برای تعیین نشانه ها و زمان ارجاع وجود نداشته باشد ،تصمیم گیری برای ارجاع  به متخصص کنترل درد باید به صلاحدید پزشک و بیمار واگذار شود.

درمان کمر درد مزمن

هزینه درمان کمر درد مزن

هزینه درمان کمر درد مزمن، بسته به نوع درد، مکان عارضه، درمان پیشنهادی و تخصص پزشک متفاوت می باشد. به منظور اطلاع دقیق از هزینه ها ضروری است که به پزشک متخصص مراجعه شود. به منظور اطلاع دقیق باید تحت معاینه بهترین جراح مغز و اعصاب قرار بگیرید.

هدف از درمان کمر درد مزمن اغلب در طول زمان تغییر می کند. بیماران معمولا انتظارات غیر واقعی از تسکین کامل درد و بازگشت به حالت اول خود دارند. در مرحله ی درمان بیماران می بایست از روش های خود مراقبتی موثر آگاه بوده و به فعال بودن تشویق شوند. درمان باید از بیشترین دوز پیشنهادی ضد التهابی های غیر استروئیدی استامینوفن همراه با درمان های کمکی دیگر آغاز شود. از طرفی درمان های غیر دارویی موثری نیز وجود دارند که  در شرایط بالینی مطمئن می توانند به برنامه درمانی اضافه شوند. برای افرادی با ناتوانی های عملکردی جدی یا درد مقاوم به درمان، تزریق استروئید اپیدورال و یا آزمایشاتی به جهت عمل جراحی نیزپیشنهاد می شود.